Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

De kunst van het geven; relatiegeschenken

Het geven van relatiegeschenken is een van de oudste en meest effectieve manieren om je dankbaarheid te tonen aan je cliënten, partners, werknemers en zelfs managers.
Er zijn echter wel veel zaken waar je rekening mee moet houden bij deze traditie.

Wie is de ontvanger?
Zal het geschenk gepast zijn?
Wat is de toegevoegde waarde?

Hier volgen een aantal tips waar je rekening mee kan houden bij het geven van relatiegeschenken!

– Zorg dat het gepast is

Jouw geschenk moet relevant zijn voor de ontvanger en de gelegenheid.
Er worden bijvoorbeeld veel relatiegeschenken gegeven tijdens het kerstseizoen, maar misschien zijn niet alle ontvangers christelijk of zelfs gelovig.
Voorkom daarom ongemakkelijkheden en geef niet te specifieke geschenken.

– De timing is belangrijk

Het is eveneens belangrijk om te voorkomen dat je geschenken op ongepaste tijden verstuurt.
Verstuur bijvoorbeeld geen geschenk naar een klant of leverancier wanneer je bezig bent met het afsluiten van een deal.
Jouw geschenk moet een blijk van waardering zijn; het moet niet lijken alsof je hen ergens toe aanspoort of zaken probeert te beïnvloeden.

– Maak het persoonlijk

Wie is de ontvanger van jouw geschenk?
Is het een vrouw of een man?
Zijn het jongeren, volwassenen of ouderen?
Wat zijn hun hobby‘s?
Geschenken moeten zo persoonlijk (en gepersonaliseerd) mogelijk zijn. Generieke geschenken kunnen het gevoel geven dat je niet genoeg om je zakenrelaties geeft.
Neem wat meer de tijd om erover na te denken, bekijk hier ons assortiment geschenken die te personaliseren zijn!

– Plaats jezelf in andermans schoenen

Deze oefening kan je helpen bij het beter uitzoeken van je geschenken.
Vraag jezelf af voordat je een geschenk verstuurt: hoe zou ik me voelen als ik dit zou ontvangen?
Geef altijd nuttige dingen! Zo niet, dan krijg je misschien juist de tegenovergestelde reactie van degene waar je naar zoekt.
Geef iets waardoor ze je onthouden (op een goede manier) en niet vergeten!

– Besteed aandacht aan de presentatie

Zoals de naam al aangeeft is een relatiegeschenk een geschenk.
Daarom is de presentatie bijna net zo belangrijk als het geschenk zelf.
Maak van de mogelijkheid gebruik om het geschenk in te pakken met cadeaupapier of lint waar het logo van jouw bedrijf op staat.
Maak het niet te opdringerig. Het is immers geen promotieartikel. Je moet daarnaast ook weer niet de kans missen om je merk te promoten!

– Overdrijf niet

Geef geen peperdure geschenken.
Gebruik je gezond verstand: het is een geschenk, geen steekpenning!
Bovendien kan de ontvanger zich behoorlijk ongemakkelijk voelen als ze jou zelf niets hebben gegeven. Ze kunnen zich zelfs gedwongen voelen om iets duurs voor je te kopen om het goed te maken.
Daarnaast hebben veel landen en organisaties een wettelijk maximumbedrag dat uitgegeven mag worden aan geschenken.
Zorg dat je de regelgeving van je land met betrekking tot relatiegeschenken kent voordat je geld uitgeeft.

In de lente van 2016 moest een Duitse leraar bijvoorbeeld een boete van €4.000,- betalen omdat hij een duur geschenk had aangenomen.
Het ging om een beeldhouwwerk dat €200,- waard was, dat ze had gekregen van een van de middelbare scholieren uit haar klas.

Uiteindelijk draait het meestal niet om het geld: een persoonlijk geschenk met smaak zal een betere (en blijvendere) indruk achterlaten op de ontvanger dan een duur geschenk!

– BONUS: Geef geen geld

Gewoon niet doen.

PS: Heb je nog wat extra ideeën nodig voor originele relatiegeschenken? Bekijk dan hier op onze top 10! Voor inspiratie gebruik onze keuzehulp.

Afbeeldingsresultaat voor kerstpakket geven

By | 2021-02-18T11:28:04+01:00 9 oktober 2018|