We kennen het allemaal: de vakbeurs. Wereldwijd worden er het hele jaar door beurzen georganiseerd. Het is een perfecte gelegenheid om je bedrijf in de kijker te zetten. Er zijn enorme beurzen waar tienduizenden bezoekers op af komen. Andere beurzen zijn persoonlijk en intiem, gericht op een zeer specifieke doelgroep. De grootte van de beurs heeft niets te maken met het succes. Het behalen van je doelstellingen is wat een beurs tot een succes maakt.  Hoe? Wij geven je een nuttige tips die hieraan kunnen bijdragen.

Welke beursdoelstellingen kun je behalen?

  • nieuwe klanten werven
  • even bijpraten met bestaande klanten
  • het presenteren van nieuwe producten
  • je naamsbekendheid verhogen
  • je imago hoog houden/verbeteren
  • netwerken

 Deelname aan een beurs: iets om naar uit te kijken of zie je er tegenop?
Voor de een is deelname aan een beurs iets om naar uit te kijken; klanten spreken, producten presenteren, de onderbreking van de dagelijkse werkzaamheden.  Voor de ander betekent het stress, onzekerheid en wellicht gezonde maar ook ongezonde spanning. De een staat te stuiteren en de ander kost het enorm veel energie. Hoe je het ook went of keert, deelname aan een beurs heeft altijd iets bijzonders. Een goed voorbereide beurs maakt dat alles soepel en georganiseerd verloopt. Wij geven je graag een aantal tips die het jou gemakkelijker kunnen maken.

 10 Tips voor een geslaagde beurs 

  1. Bepaal je doelgroep en onderzoek de behoefte van je doelgroep.
  2. Wat ga je presenteren? Alles van je bedrijf/organisatie of leg je juist de focus op een specifiek (bedrijfs)onderdeel?
  3. Maak een budgettering.
  4. Informeer, stimuleer en enthousiasmeer je medewerkers en stel doelen.
  5. Organiseer een actie en trigger bezoekers jouw stand te bezoeken.
  6. Voorzie in de juiste beursartikelen; van visitekaartjes tot presentatiemappen en van pennen tot keycords en badges.
  7. Zorg voor een professionele, verzorgde en uitnodigende uitstraling van de standruimte.
  8. Maak duidelijk en zichtbaar wie je bent en wat je doet.
  9. Begin op tijd met de voorbereidingen en kondig vooraf je beursdeelname aan in diverse, relevante uitingen.
  10. Geef bezoekers een giveaway of promotieartikel met opdruk van je bedrijfsgegevens. Zo word je niet alleen op de beursvloer maar ook ná de beurs gezien door je doelgroep.

Je beursstand is je visitekaartje

We zien dat de verwachtingen van de beursbezoeker veranderd zijn in de loop der jaren. Ging men vroeger naar huis met enkel een visitekaartje, tegenwoordig is er wel meer nodig om een goede en blijvende indruk achter te laten bij de (potentiële) klant. Wil je lekker opvallen, maak je stand dan extra zichtbaar met bijvoorbeeld banners, beachflags of vloerstickers. Ook beweging, entertainment en geluid maken nieuwsgierig en trekken bezoekers aan. Leuke attenties mogen niet ontbreken. Belangrijk is dat, wat je ook doet, het van toegevoegde waarde is voor je bedrijf, je product en je klant. Blijf vooral bij jezelf.

Dat nemen we mee naar de volgende beurs

Een goede evaluatie is een belangrijk onderdeel. Complimenteer je medewerkers en bedank hen voor hun inzet. Dat wordt zeker gewaardeerd. Wat ging er goed? Wat zijn de verbeterpunten? Leer van de ervaringen en zet ze in voor een volgende beursdeelname. Ben je binnenkort vertegenwoordigd op een beurs? We hopen dat onze tien tips een positieve bijdrage leveren aan jouw volgende beurservaring. Heel veel plezier en succes!