BAPPDe spelers op de markt van promogifts (relatiegeschenken, premiums/premies, giveaways) werken er voortdurend aan om steeds meer aan de wensen van de klant tegemoet te komen. Daarbij hoort uiteraard de optimalisatie van het bestel- en leveringsproces. De manier(en) waarop een bedrijf – gespecialiseerd in relatiegeschenken – reageert op vragen van klanten wordt dus voortdurend verbeterd en dit is vooral te danken aan de overkoepelende organisatie BAPP (Belgian Association of Promotional Products).

De bedrijven gespecialiseerd in relatiegeschenken zien de toekomst zeer rooskleurig in. Enerzijds omdat de crisis zo goed als achter de rug is en steeds meer van het marketingbudget voorzien wordt voor promogifts (zo’n 10 à 15%). Anderzijds omdat de markt op een positieve manier aan het veranderen is:  zo wordt er meer aandacht geschonken aan groene en politiek correcte producten, komt er wellicht een verschuiving van de productielanden (van China naar Noord-Afrika en Oost-Europa) en steeds meer marketeers zien het potentieel van promogifts in. Ze zijn namelijk het meest gebruikte communicatiekanaal!

Promogifts, een overkoepelende term

Promogifts is een term die door de leden van BAPP gebruikt wordt om de producten te omschrijven die ze verkopen. Eigenlijk houdt dit meer in dan enkel relatiegeschenken. Promogifts bevatten drie categorieën: relatiegeschenken die gegeven worden als bedankje en voorzien moeten zijn van een logo en bedrijfsnaam, premiums/premies die als extraatje gegeven worden bij een product en giveaways zoals bv. balpennen.

De markt van relatiegeschenken is aan het veranderen…

Dat de markt aan het veranderen is, merken zowel de vele handelaars op de markt als de overkoepelende vakvereniging BAPP. Het is mede dankzij BAPP dat de markt op positieve wijze kan evolueren. Zo heeft BAPP ervoor gezorgd dat de handelaars weinig of geen negatieve invloed ondervonden van de Recupel-heffing. Een heffing die er zonder het toedoen van BAPP zou voor gezorgd hebben dat de prijzen van relatiegeschenken en promotionele producten de lucht in zouden schieten. In 2010 haalden ze een nieuwe slag thuis: ze zorgden ervoor dat de rompslomp rond de Auvibel-taks voor USB sticks en MP3-spelers vereenvoudigd werd.

Een merkbare trend op de markt is de stijgende vraag naar ecologisch en politiek correcte geschenken. De promogifts moeten dus op ecologische wijze en met ecologische producten geproduceerd zijn en dat door maatschappelijk en ethisch verantwoorde bedrijven. Door de verschillende wetgevingen in verschillende (Europese) landen, werd het voor de handelaars steeds moeilijker om aan alle wensen en wetgevingen te voldoen. Het BAPP laat daarom ieder bedrijf dat toetreedt tot de vakvereniging een gemeenschappelijke gedragscode ondertekenen. Een code die transparantie en kwaliteit garandeert (duidelijke en vergelijkbare offertes, conforme stalen, naleving van de leveringstermijnen, ethische normen, … en de naleving van Belgische en Europese wetgevingen). Op die manier is elk bedrijf verzekerd van eerlijke handel.

Door de internationalisering van de markt, krijgen Belgische bedrijven steeds meer met bedrijven uit andere (Europese) landen te maken. Dit zijn veelal multinationals en deze bedrijven kunnen het zich niet veroorloven producten te kopen van een bedrijf dat niet ecologisch en maatschappelijk verantwoord handelt. De relatiegeschenken moeten dus aan hoge eisen voldoen. Om het productieproces voor de Belgische relatiegeschenkbedrijven te vergemakkelijken, heeft de BAPP enkele fiches opgesteld met alle gegevens en te respecteren normen.  Op die manier verzekert de BAPP er zich van dat elk bedrijf maatschappelijk en ecologisch verantwoord zal handelen wat de gehele sector alsook het imago van de sector uiteraard ten goede komt.

Trends op de markt van promogifts

Naast de ecologische verantwoorde en politiek correcte geschenken, merken we ook steeds meer de beweging naar meer kwalitatieve producten, design producten en IT-producten. IT-producten zitten sterk in de lift. Zo is de USB stick de vervanger van de balpen op vlak van IT-geschenken, hoewel de balpen het in zijn categorie uitstekend blijft doen. Ook accessoires voor smartphones, tablets en pc’s en laptops doen het uitstekend: schermwissertjes, hoesjes en sokken, laptoptassen, … Wat vooral opvalt is dat de producten steeds van betere kwaliteit zijn. Zo zijn ook de digitale fotokaders sterk in trek. Ten slotte merken we ook duidelijk dat bedrijven die op zoek zijn naar promogifts naast kwaliteit ook steeds meer aandacht schenken aan de relevantie van het geschenk ten opzichte van hun bedrijf.

Creativiteit en fulfilment: een totaalpakket voor promogifts

Bedrijven die handelen in promogifts schuiven steeds dichter naar hun klanten toe. Ze willen een totaalpakket aanbieden aan de klant waarbij ze samen met de klant nadenken over doelgroepen, beoogde doelen, soorten geschenken, enzovoort. Naast promogifts, bieden ze dus een extra service voor hun klanten die bestaat uit het continu bijstaan van de klant op vlak van promogifts en dit zelfs op internationaal vlak. Het belang van promogifts wordt benadrukt door de steeds groter wordende creativiteit: relatiegeschenken en giveaways maar vooral premiums moeten een gespreksonderwerp worden, anders hebben ze weinig nut gehad.

Een andere factor die aangeeft dat de markt sterk in beweging is, is fulfilment. Alle Belgische bedrijven zijn het erover eens; “fulfilment is de toekomst voor de promogifts sector”. Fulfilment is eigenlijk “het beheren van promotionele goederen voor een klant: stockbeheer, orderverwerking, verzending, administratieve afhandeling, enzovoort. Op die manier worden promogifts bedrijven eigenlijk partners van hun klanten en verzorgen ze een totaalpakket. Maar deze tendens, samen met de centrale ligging van België, maken internationalisering voor sommige bedrijven onvermijdbaar.

Zo is IGO-POST al in verschillende landen aanwezig, zoals: België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Engeland en Ierland. Daarnaast zijn er verschillende bedrijven die een samenwerking aangaan met buitenlandse bedrijven om zo hun actiegebied uit te breiden. Zo kan je je bijvoorbeeld aansluiten bij het internationaal netwerk IPPAG maar sinds kort werken ze nauwer samen met het Duitse MCS.

De sector van promogifts is dus volop in beweging en gaat een rooskleurige toekomst tegemoet dankzij de nieuwe trends en voortdurende innovaties van productieprocessen, orderverwerkingen en bedrukkingsmogelijkheden.