Als bedrijf is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Want waarom zouden mensen bij jouw bedrijf producten en diensten moeten kopen en niet bij de concurrent? Dat begint bij het opbouwen van naamsbekendheid, waarover we meer hebben geschreven in het artikel over het belang van naamsbekendheid. Je bouwt aan de herkenbaarheid, het vertrouwen en de geloofwaardigheid. Hoe doe je dat op een manier die creatief en effectief is? In dit artikel geven we een aantal creatieve marketingtips.
De juiste kanalen inzetten o.b.v. doelgroep
Een eerste belangrijke stap is het leren kennen van je doelgroep. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is toch een stap waar niet ieder bedrijf voldoende aandacht aan besteedt. Maak een uitgebreide profielbeschrijving, in de marketingwereld ook wel ‘buyer persona’s’ genoemd, met details zoals leeftijd, functie, interesses, uitdagingen, doelen en voorkeurskanalen. Heb je die details niet scherp? Dan kan het helpen om een aantal mensen uit de doelgroep te interviewen. Als je weet wie je doelgroep is en op welke kanalen je doelgroep actief is, kun je die informatie gebruiken voor je marketing en communicatie.
Online met offline marketing combineren
We kunnen niet om online marketing heen. Wanneer we op zoek zijn naar producten of diensten, pakken we al snel de laptop of telefoon erbij en maken gebruik van de zoekmachine om vergelijkend warenonderzoek te doen. Maar dat neemt niet weg dat offline marketing helemaal geen rol meer speelt. Het werkt nog steeds heel goed, met name voor het vergroten van de naamsbekendheid. En een belangrijke marketingtip is om te kijken waar je online en offline marketing op een slimme manier kan combineren. Laat bijvoorbeeld leuke gadgets bedrukken, deel ze uit op plekken waar je doelgroep komt inclusief een flyer die verwijst naar een campagnepagina met een unieke url. Dit maakt het mogelijk om te meten wat je offline campagne oplevert.
QR-codes gebruiken
Een slimme methode om online en offline marketing te combineren is het gebruik van QR-codes in je campagne. Het is een hele makkelijke manier om informatie over te brengen en een hele effectieve tool voor het delen van promotievideo’s, kortingsvouchers, exclusieve aanbiedingen of simpelweg een link naar je website of socialmediakanaal. Voeg een QR-code toe aan een flyer of laat deze drukken op producten. Zorg er wel voor dat de code goed zichtbaar is. Wij helpen je daarbij met tips voor het bedrukken van een QR-code als print.
Een brainstorm plannen
Een brainstorm is ontzettend waardevol voor het bedenken van een creatieve campagne. En zo’n brainstorm hoeft helemaal niet lang te duren. Plan een meeting met een aantal mensen binnen je bedrijf, het liefst zo breed mogelijk: van sales tot klantenservice. Vervolgens schrijf je het thema voor de campagne op een bord en bedenk je in 10 of 20 minuten zoveel mogelijk ideeën rondom het onderwerp. Geen idee is te gek, want er kan altijd nog iets weggestreept worden. Een brainstorm stimuleert out-of-the-box denken en zorgt ervoor dat de kans groter is dat je echt een originele campagne bedenkt. Doordat er meerdere mensen binnen je bedrijf meedoen aan de brainstorm, heb je meteen draagkracht voor het idee.
Slimme samenwerkingen
Zoek samenwerkingen op met andere bedrijven. En daarbij hoef je niet te denken aan bedrijven die dezelfde producten of diensten bieden, maar die juist een aanvulling zijn. Of juist een hele opvallende samenwerking die niemand ziet aankomen. Een slimme samenwerking vergroot je bereik, geeft je toegang tot nieuwe markten, bespaart kosten en brengt nieuwe inzichten voor originele campagnes. Een aantal marketing- en branding voorbeelden van slimme samenwerkingen;
- Nike & Apple: ontwikkelden de Nike+ iPod Sports kit, innovatieve producten voor de sport- en fitnesswereld.
- McDonald’s & Coca-Cola: als exclusieve frisdrankleverancier voor de fastfoodketen profiteren de merken van elkaars bekendheid.
- Philadelphia & Milka: Philadelphia bracht een product uit met Milka chocolade.
Denk ook aan het samenwerken met influencers die een vergelijkbaar publiek hebben met jouw doelgroep. Als zij je product of dienst promoten, slaat het aan bij een nog groter en relevant publiek.
De kracht van guerilla marketing
De term guerilla marketing heb je vast vaker voorbij horen komen. Deze marketingstrategie is gericht op het onverwachte, verrassende effect om de aandacht te trekken van een groot publiek. Het doel is om met beperkte middelen te zorgen voor maximale impact. Omdat het onverwacht en verrassend is, blijft het vaak goed hangen. Een slimme manier om te zorgen voor meer naamsbekendheid. Goed toepasbare voorbeelden van guerilla marketing zijn bijvoorbeeld flash mobs, street art, het uitdelen van gratis samples met een twist, virale video’s of het plaatsen van producten op onverwachte locaties.
Soorten creatieve marketingcampagnes
Probeer goed te bedenken welke soorten creatieve marketingcampagnes je kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Social media challenge
- Winactie
- Polls
- User generated content
- Product review & unboxing
- Customer feedback survey
- Fotowedstrijd
- Hashtag campagne
- Influencer takeover
- Pop-up event
- Referral campagne
- Loyaliteitscampagne
Wat voor jouw bedrijf het beste werkt? Dat is enerzijds afhankelijk van je doelgroep, maar ook een kwestie van testen. Probeer verschillende soorten campagnes uit en kijk hoe het aanslaat bij de doelgroep. Werkt het niet? Dan zet je de volgende keer een ander middel in.
Met behulp van deze marketingtips heb je genoeg ideeën om aan de slag te gaan met een creatieve marketingcampagne. Heb je hulp nodig bij het selecteren van de juiste promotionele producten ter ondersteuning van de campagne? Neem dan contact op met IGO Promo. Dankzij meer dan 75 jaar ervaring weten we met welke producten je impact maakt.
Laat je ook inspireren door de volgende artikelen: