Deze blog is aangepast op 3-11-2021.
Vanaf 6 november geldt de mondkapjesplicht voor minimaal drie maanden in België. Een plicht waaraan we ons met zijn allen moeten gaan houden. Ook als bedrijf zul je hiermee moeten omgaan en een juiste aanpak is daarbij noodzakelijk. In dit artikel lees je hoe je mondkapjes op een effectieve en positieve manier voor jouw medewerkers én klanten kunt laten werken.
De mondkapjesplicht
De mondkapjesplicht is onderdeel van de zogeheten ‘coronaspoedwet’ die stelt dat mondkapjes verplicht zijn op alle openbare plekken zoals winkels, stations, musea, gemeentehuizen, vliegvelden, dierentuinen, pretparken, parkeergarages en benzinestations. Maar ook voor alle contactberoepen zijn mondkapjes verplicht: voor zowel de klanten als dienstverleners. Het is een aanvullende maatregel op de maatregelen tegen het coronavirus vanuit het RIVM zoals het wassen van de handen en het houden van 1,5 meter afstand. Een goede aanpak is noodzakelijk om de verspreiding van het virus terug te kunnen dringen.

Welke mondkapjes zijn verplicht?
Het gaat in dit geval om de niet-medische ofwel niet-chirurgische mondkapjes ofwel de mondkapjes zonder officiële aanduiding, zoals een CE-markering of medische claim op de verpakking. Dit kunnen wegwerp mondkapjes of stoffen mondkapjes zijn. Wegwerp mondkapjes kun je, zoals de naam al zegt, na gebruik weggooien en de volgende keer een nieuwe gebruiken, terwijl je stoffen mondkapjes regelmatig op 60 graden zou moeten wassen.
Mondkapjes bedrukken met logo: de voordelen
Als bedrijf kun je op meerdere manieren een positieve draai geven aan de mondkapjesplicht. Zo kun je de mondkapjes of de verpakking van de mondkapjes met logo bedrukken. Op die manier dragen de mondkapjes niet alleen bij aan de bescherming tegen corona, maar ook aan de bekendheid van jouw merk. De mondkapjes met logo zijn veelvuldig en voor een langere tijd in beeld, waardoor jouw logo ook echt gezien wordt. De mensen die de gepersonaliseerde mondkapjes dragen laten een stukje loyaliteit richting het merk zien. En natuurlijk kun je als organisatie, buiten het logo, kijken hoe je creatief kunt omgaan met het bedrukken zodat het unieke mondkapjes zijn die mensen graag willen dragen.
Wanneer je je personeel voorziet van mondkapjes met logo zorgt dit niet alleen voor branding, maar ook voor een representatieve en consistente uitstraling. De medewerkers stralen hierdoor ook een stukje trots uit voor het bedrijf waar ze werken. Maar ook voor je klanten kunnen de mondkapjes met opdruk positief werken. Zorg voor een stukje extra service door bijvoorbeeld gepersonaliseerde, stoffen mondkapjes uit te delen, door een doos wegwerp mondkapjes bij de ingang neer te zetten of door ze voor een kleine prijs te verkopen.

Zo kan het bijvoorbeeld werken…
Mondkapjes kunnen in de praktijk op verschillende manieren werken. Denk aan een supermarkt die een dag gratis mondkapjes uitdeelt aan alle klanten. Of een winkel die een ‘koop 1, doneer er 1’ actie start voor de mensen die het minder breed hebben. Eerder schreven we een artikel over het motiveren van je medewerkers tijdens corona. Een mondkapje met logo zou een leuke toevoeging zijn aan het coronapakket met leuke verrassingen en hulpmiddelen om deze tijd goed door te komen. Of voeg ze toe als ‘brand item’ aan je fanshop. Genoeg mogelijkheden!
Soorten mondkapjes
Mondkapjes zijn in verschillende soorten en maten verkrijgbaar. Naast het onderscheid tussen wegwerp en stoffen mondkapjes, zijn er mondkapjes van verschillende materialen zoals katoen, rubber, microfiber of de gezichtsschermen van plastic. Wanneer je als bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt (lees ook onze duurzame tips voor bedrijven), kun je het beste herbruikbare mondkapjes laten bedrukken. En denk, naast de mondkapjes met opdruk, ook aan hoesjes voor het bewaren van mondkapjes of antibacteriële handgel. Bij IGO Promo kun je ook terecht voor een complete beschermingsset die je naar wens ook kunt laten bedrukken met logo.
Het mondkapje is inmiddels een onderdeel van ons straatbeeld geworden en dat zal, door de mondkapjesplicht in ieder geval drie maanden, zo blijven. De vraag is natuurlijk hoelang dit zo zal blijven, maar het staat vast dat je hier als bedrijf ook op een positieve manier gebruik van kunt maken. Kijk hoe je hier voor jouw bedrijf effectief mee kunt omgaan en laat de mondkapjes voor jouw bedrijf werken!