Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Doelgroepgerichte marketing: je doelgroep bepalen en aanspreken

richten op specifieke doelgroepen. Dit noemt men ook wel doelgroepgerichte marketing. Waarom is het leren kennen van je doelgroep zo belangrijk voor marketing? Hoe kun je je doelgroep bepalen? En hoe maak je optimaal gebruik van je doelgroep voor promoties? Wij brengen je op de hoogte.

Wat is doelgroepgerichte marketing?

Het woord ‘doelgroepen’ is je vast niet onbekend. Maar wat is doelgroepgerichte marketing nu precies? Het gaat erom dat je je marketingactiviteiten afstemt op specifieke doelgroepen binnen een bredere markt, de doelgroepen. Deze doelgroepen kunnen zich onderscheiden op basis van verschillende criteria zoals demografie, psychografie, gedragingen en geografische locatie.

De voordelen van doelgroepgerichte marketing

Doelgroepgerichte marketing heeft verschillende voordelen:

  • Je marketingbudget efficiënter inzetten, waardoor de kosten per acquisitie (CPA) dalen.
  • Gepersonaliseerde en doelgroepgerichte boodschappen spreken de doelgroep beter aan, wat kan leiden tot hogere conversieratio’s. 
  • Door in te spelen op de behoeften en wensen van specifieke doelgroepen, zorg je voor een betere klantenervaring.
  • Wanneer je de aanpak goed afstemt op specifieke doelgroepen, behaal je een voordeel ten opzichte van concurrenten met een generieke aanpak.

Mogelijkheden voor doelgroeponderzoek

De eerste stap voor doelgroepgerichte marketing is het identificeren van je doelgroepen. Er zijn meerdere methoden voor doelgroeponderzoek:

  • Marktonderzoek: krijg inzicht in de voorkeuren en het gedrag van consumenten met behulp van veldonderzoek, desk research, interviews, enquêtes en focusgroepen.
  • Data-analyse: analyseer klantgegevens, waaronder de aankoopgeschiedenis en het websitegedrag en kijk of je patronen vindt die helpen bij de segmentatie van de doelgroep.
  • Buyer persona’s ontwikkelen: ontwikkel gedetailleerde doelgroepprofielen op basis van demografische en psychografische gegevens

Je doelgroep bepalen in stappen

Je doelgroep bepalen kan dus op verschillende manieren. Hoe pak je dat stap voor stap aan? De eerste stap hebben we hierboven al beschreven. Hieronder volgt een mogelijk stappenplan:

1. Analyseer je producten of diensten
Voordat je je doelgroep gaat bepalen, is het belangrijk om een gedetailleerde beschrijving te hebben van je producten en/of diensten, de voordelen, de USP’s en welke problemen ze oplossen.

2. Breng je huidige klanten in kaart
Verzamel gegevens over je huidige klanten zoals demografie en koopgedrag. Segmenteer je klanten op basis van criteria en analyseer patronen en trends binnen deze segmenten.

3. Voer marktonderzoek uit
Maak gebruik van interviews of enquêtes om bestaande en potentiële klanten. Zodat je meer te weten komt over hun behoeften, voorkeurskanalen, frustraties en koopgedrag.

4. Creëer buyer personas
Stel gedetailleerde profielen op van je ideale klant, omschrijf de doelgroepen, geef ze een naam en voeg een foto toe om echt een goed beeld te krijgen.

5. Kijk naar je concurrenten
Analyseer je klanten en bekijk de manieren waarop zij de doelgroepen benaderen en welke strategieën ze gebruiken.

6. Segmenteer je markt
Maak een goede verdeling van de markt in kleine subgroepen van consumenten met vergelijkbare behoeften of kenmerken.

Je doelgroepen zijn duidelijk, wat nu?

Je hebt je doelgroepen in kaart gebracht. En nu? Veel bedrijven hebben goede kennis van hun doelgroepen, maar passen deze kennis nog niet effectief toe in hun marketing en communicatie. Daarom geven wij een aantal tips voor het toepassen van doelgroepgerichte marketing:

  • Bepaal welke doelgroepen het meest interessant zijn om je op te richten op basis van bijvoorbeeld de omzetpotentie en of ze eenvoudig te benaderen zijn.
  • Creëer content die specifiek afgestemd is op de interesses en de behoeften van je doelgroepen. Denk aan blogposts, whitepapers, video’s en whitepapers, afhankelijk van de voorkeuren van je doelgroep.
  • Plaats gerichte advertenties op de kanalen waar je doelgroepen actief zijn.
  • Segmenteer je e-maillijsten op basis van je doelgroepen en stuur gepersonaliseerde e-mails.
  • Werk samen met influencers die een directe lijn hebben met jouw doelgroepen.
  • Werk je SEO en SEA-strategie uit op basis van je doelgroepen.
  • Zet testcampagnes op gericht op verschillende segmenten en bekijk welke het beste presenteren. Evalueer de betrokkenheid, conversieratio’s en klantfeedback.

Voorbeelden van doelgroepgerichte marketing

Wanneer je echt meer uit je marketingbudget wilt halen, is het dus goed om aan de slag te gaan met doelgroepgerichte marketing. Veel bedrijven zijn je voorgegaan en we geven een aantal voorbeelden ter inspiratie:

  • Spotify: richt zich op de individuele muzieksmaak van gebruikers door het aanbieden van gepersonaliseerde afspeellijsten en aanbiedingen, wat zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid.
  • Red Bull: richt zich voornamelijk op een jonge actieve doelgroep die geïnteresseerd is in extreme sporten en avontuurlijke activiteiten. Denk aan de Red Bull Air Race met racevliegtuigen.
  • Patagonia: richt zich op een milieubewuste doelgroep. Hun marketing benadrukt duurzaamheid en ze leveren diverse milieuvriendelijke campagnes zoals ‘Don’t buy this jacket’, waarmee ze bewustzijn creëren voor bewuste aankopen. 

IGO Promo bedrukt regelmatig producten voor doelgroep marketing. Denk aan knuffels, kampeeritems en strandspeelgoed voor een vakantiepark met als doelgroep jonge kinderen. Heb jij hulp nodig bij het selecteren van promotieartikelen of relatiegeschenken die goed aansluiten bij jouw doelgroepen? IGO Promo helpt daar graag bij.

By | 2024-08-19T09:23:14+02:00 19 augustus 2024|