De meeste bedrijven erkennen de verantwoordelijkheid voor hun impact op het milieu en de samenleving. Er zijn verschillende stappen die je kunt zetten naar een duurzaam bedrijf. Het ene bedrijf heeft inmiddels meer stappen gezet dan het andere. Maar heeft jouw bedrijf ook al gedacht aan duurzame promotie? In dit artikel vertellen we daar alles over, inclusief de voordelen, de invloed op je merkwaarde en een aantal bruikbare tips.
Wat is duurzame promotie?
Met duurzame promotie bedoelen we alle marketing- en promotieactiviteiten die gericht zijn op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Denk aan het uitdragen van een boodschap en het promoten van producten, diensten of merken op een manier die bijdraagt aan een duurzame toekomst. Wanneer we het hebben over duurzame artikelen, denken we al snel aan producten gemaakt van milieuvriendelijke materialen. Dat is zeker belangrijk, maar het gaat ook om circulaire, herbruikbare materialen én producten die lang meegaan.
De voordelen van duurzame promotie
Duurzame promotie levert op meerdere manieren een bijdrage aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. En dat niet alleen, het heeft nog meer voordelen voor je bedrijf. We zetten een aantal voordelen op een rij:
- Positieve merkidentiteit: wanneer je bedrijf duurzaamheid omarmt, zorgt dat voor een sterkere merkloyaliteit en een beter imago.
- Duurzame bewustwording: duurzame promotie is een middel om anderen bewust te maken van het belang van een duurzame aanpak.
- Kostenefficiëntie op de lange termijn: mogelijk is de investering in eerste instantie soms hoger, maar op de lange termijn kan het leiden tot kostenefficiëntie.
- Concurrentievoordeel: door duurzaamheid te promoten neem je een voorsprong op concurrenten die minder de nadruk leggen op milieuvriendelijkheid.
Voorbeelden van duurzame promotionele producten
Om het even concreet te maken, wat zijn dan voorbeelden van duurzame promotionele producten? We zetten een aantal voorbeelden op een rij van niet-duurzame producten en het duurzame alternatief.
Niet duurzaam | Wel duurzaam |
Een goedkope plastic pen | Een pen van betere kwaliteit |
Een fles van nieuw plastic | Een fles van gerecycled materiaal |
Een kunststof beker | Een beker gemaakt van koffiedik |
Wegwerpbekers | Gebruik van keramische mokken |
Wegwerpborden van plastic | Borden van bamboe of biologisch afbreekbaar materiaal |
Traditionele visitekaartjes van nieuw papier | Digitale visitekaartjes of kaartjes van gerecycled papier |
Plastic tassen | Herbruikbare tassen van biologisch katoen |
Tips voor bedrijven die willen overstappen naar duurzame promotie
Het inzetten van duurzame promotie is niet iets dat je in één keer doorvoert. Het is een proces waarbij je steeds meer stappen zet. Denk daarbij aan de volgende stappen:
- Stel duidelijke doelen vast, zoals het overschakelen naar 100% gerecyclede materialen of het verminderen van het papiergebruik met 50% binnen een bepaald tijdsbestek.
- Analyseer welke producten momenteel deel uitmaken van promoties en andere onderdelen binnen het bedrijf.
- Vervang de niet-duurzame producten stap voor stap door een milieuvriendelijke of houdbare variant.
- Houd een brainstorm over de aanpak van duurzame promotie en de begeleidende boodschap.
- Zorg voor goede interne communicatie over het belang van duurzame promotie en moedig duurzame initiatieven aan.
- Werk samen met leveranciers en partners die ook waarde hechten aan duurzaamheidsnormen.
- Houd de voortgang bij van de duurzaamheidsdoelen en rapporteer deze intern en extern.
Met behulp van deze praktische stappen ga je op een gestructureerde manier aan de slag met duurzame promotie. Heb je hulp nodig bij het selecteren van duurzame artikelen? Daar helpt IGO Promo graag bij.
Lees ook de volgende artikelen: