Employer branding: een term die in de huidige arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt. Employer branding draait niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook het behouden van je goede personeel. Voor het aantrekken en behouden van personeel is het belangrijk dat je je onderscheidt van je concurrenten en laat zien waarom het leuk is om voor jouw bedrijf te werken. Maar hoe doe je dat? In dit artikel lees je alles over employer branding, de voordelen daarvan en een aantal handige tips waar je als bedrijf je voordeel uit kunt halen.
Wat is employer branding?
Employer branding is geen doel op zich, maar het is een middel om je huidige medewerkers te binden, boeien en betrekken en nieuw personeel aan te trekken. Vaak wordt gedacht dat het alleen draait om het overbrengen van de juiste boodschap naar buiten toe. Maar het gaat er ook om dat je een fijne en goede werkgever bent voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. En dan gaat het niet alleen over de arbeidsvoorwaarden, maar ook om de sfeer, beleving en loyaliteit.
Het belang van employer branding
Door employer branding op de juiste manier aan te pakken zorg je voor een sterk werkgeversmerk. Hier profiteer je uiteindelijk als werkgever op meerdere manieren van. Het wordt niet alleen makkelijker om nieuwe medewerkers te werven, maar er is ook een grotere kans dat je je goede personeel behoudt. Dat scheelt uiteindelijk in de kosten voor het werven en inwerken van nieuw personeel. HubSpot stelt zelfs dat een sterk werkgeversmerk zorgt voor 28% minder personeelswissels en een halvering van de wervingskosten.
Starten met employer branding
Dat klinkt goed natuurlijk, maar waar start je dan met employer branding? Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen, maar het start altijd bij de kern: het bepalen van de unieke waardepropositie. Pas wanneer je tot de kern komt, kun je een goed basisverhaal formuleren naar binnen en buiten toe. Dit bestaat uit een aantal componenten zoals de visie, missie, waardes en de cultuur van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige positie in de markt. Niet alleen ten opzichte van de concurrenten, maar ook hoe medewerkers het vinden om bij jouw bedrijf te werken. Deze informatie kun je achterhalen door een aantal medewerkers te interviewen. Dat levert vaak al hele bruikbare inzichten op. Organiseer een brainstorm met een aantal medewerkers van verschillende afdelingen om de ‘Why’, ‘How’ en ‘What’ voor jullie bedrijf als werkgever te bepalen.
Je werkgeversverhaal formuleren
Met behulp van alle input die je verzameld hebt, kun je de kernboodschap en het kernverhaal formuleren. Dit wordt ook wel de ‘Employer Value Proposition’ (EVP) of het werkgeversverhaal genoemd. Vertel je unieke verhaal en zorg ervoor dat je dit ook waarmaakt. Zorg er ook voor dat dit verhaal aansluit bij de normen, waarden, visie en cultuur van jouw bedrijf. Testen of je werkgeversverhaal klopt? Test het bij je eigen medewerkers, dat zijn de beste beoordelaars! Zet het op de agenda van je teamoverleg en vraag naar hun mening. Met behulp van de feedback kom je uiteindelijk tot een verhaal waar iedereen zich in kan vinden.
Employer branding toepassen
Het werkgeversverhaal staat, en nu? Het werkgeversverhaal vormt de basis voor alle communicatie rond het werven én welkom heten van nieuwe medewerkers, maar ook het behouden van goede medewerkers. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden voor het toepassen van het werkgeversverhaal in de praktijk.
Medewerkers werven
Om nieuwe medewerkers te werven is het allereerst belangrijk om te bepalen waar en op welke manier je je doelgroep het beste kunt bereiken. In het eerder genoemde interview kun je bevragen hoe zij met het bedrijf in aanraking zijn gekomen. Lezen ze bepaalde tijdschriften, bezoeken ze bepaalde congressen of maken ze gebruik van specifieke social media? Zorg ervoor dat je indruk maakt bij je potentiële werknemers. Bedenk een unieke campagne waarbij je bijvoorbeeld promotieartikelen met logo weggeeft met een flyer erbij. Denk aan oordopjes met logo voor de jongere doelgroep of gereedschap met logo voor bouwpersoneel. Je kunt ook een tell-a-friend campagne lanceren waarbij je met een mooie bonus voor het aandragen van nieuw personeel. Wat je ook bedenkt: zorg ervoor dat de wervingscampagne de belangrijkste boodschap van je werkgeversverhaal goed overbrengt.
Nieuwe medewerkers welkom heten
Heb je nieuw personeel gevonden? Dan is het ook belangrijk om ze op een goede en leuke manier welkom te heten! En dan gaat het niet alleen over het inwerktraject. Zorg ervoor dat ze een extra leuke dag hebben met bijvoorbeeld een welkomstpakket met daarop ‘Welkom nieuwe collega!’. Een mok met opdruk kan al invloed hebben op de eerste werkdag van je nieuwe medewerker! En zorg er ook voor dat de werkplek van de medewerker ingericht is met de juiste spullen. Een checklist kan helpen om niets te vergeten. Denk daarbij ook aan pennen met logo en een bedrukte muismat. Het zijn de ‘puntjes op de i’ die zorgen voor een fijn welkom.
Het behouden van goede medewerkers
Zoals eerder aangestipt, gaat employer branding niet alleen over het aanbrengen van nieuwe medewerkers, maar ook het behouden van goede medewerkers. Een belangrijke factor daarbij is medewerkerstevredenheid. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers tevreden blijven en hoe kun je de verbinding vasthouden? Zorg er in ieder geval voor dat je blijft communiceren en goed luistert. Houd het persoonlijk en laat merken dat je je medewerkers waardeert. Daar kun je ook leuke acties voor bedenken en ze verrassen met een geschenk. Niet alleen met kerst, maar juist op onverwachte en originele momenten. Tijdens de coronacrisis waren de thuiswerkpakketten populair. Maar waarom stuur je ze niet ieder jaar op een onverwacht moment een leuk pakket? Dat zorgt voor net dat beetje extra motivatie. Zo verspreiden ze bovendien het verhaal dat het bedrijf een leuke werkgever is én zorgen ze indirect misschien wel voor het aanbrengen van nieuw personeel!
Met behulp van bovenstaande tips kun jij aan de slag met employer branding. Wees jezelf ervan bewust dat het werven en blijven binden van je personeel geen eenmalige campagne, maar een doorlopend proces is.