We komen er dagelijks mee in aanraking: promotieartikelen. Een pen met logo, een tas van gerecycled katoen, een slimme draadloze oplader met bedrijfsnaam erop, ze zijn overal. Maar waar begon het eigenlijk allemaal? En waarom zijn bedrukte relatiegeschenken nog steeds zo’n krachtig middel in marketing? Tijd voor een reis door de tijd én een blik op de toekomst.
Het eerste promotieartikel ooit (en nee, het was geen pen)
Als we denken aan promotieartikelen, denken we vaak aan dingen die je gratis krijgt: een notitieboekje op een beurs, een koffiebeker bij een bestelling, een keycord bij een evenement. Maar het idee om spullen weg te geven ter promotie is al eeuwenoud. In de Middeleeuwen lieten marktkooplui hun klanten al proeven van hun kaas of wijn. Maar écht bedrukte promotieartikelen (dus iets met een logo of boodschap) bedoeld om je merk onder de aandacht te brengen, dat kwam pas later.
De allereerste officiële vermelding van zo’n promotieartikel vinden we in 1789 in de Verenigde Staten. Tijdens de allereerste presidentsverkiezingen liet George Washington buttons maken met zijn portret erop. Mét een sierlijk lint eraan, want ja, stijlvol moest het wel zijn. Die button was geen sample, maar een boodschap: stem op mij. En daarmee was ook het concept van promotionele merchandise geboren.
Van schooltas tot miljoenenindustrie
Fast forward naar 1886. In Ohio drukt Jasper Meek, een slimme drukker, schooltassen met reclame voor een schoenenwinkel. De tassen vallen op, worden gezien op straat, en zijn razend populair. Vanaf dat moment is er geen weg meer terug: promotieartikelen worden een industrie. Praktisch, zichtbaar, relatief goedkoop én effectief. Wat wil je nog meer?
En Europa dan?
In Europa liet de trend wat langer op zich wachten. Rond 1900 verschenen de eerste bedrijven die zich specialiseerden in bedrukte artikelen. Maar de echte doorbraak kwam pas na de Tweede Wereldoorlog, in de jaren ’50 en ’60. Denk aan balpennen, lucifers, sleutelhangers en aanstekers, allemaal producten die je makkelijk bedrukt en die mensen dagelijks gebruiken. Perfect dus voor bedrijven die hun naam in beeld willen houden.
Hoe het allemaal begon bij IGO
IGO zat er vroeg bij. Onze oprichter Martien Jonkers startte eind jaren ’40 in Helmond met het verkopen van balpennen. Natuurlijk werden die al snel bedrukt, want waarom zou je een blanco pen geven als het óók met je logo kan? In 1961 veranderde de naam van het bedrijf in IGO: Internationale Geschenken Organisatie. Inmiddels zijn we tientallen jaren verder, is ons assortiment flink gegroeid en helpen we bedrijven door heel Europa om zichtbaar te zijn met slimme, duurzame én verrassende promotieartikelen.

Wat werkt vandaag de dag?
Hoewel sommige klassiekers nog steeds populair zijn, denk aan pennen, notitieboekjes, tassen en drinkbekers, zien we ook nieuwe trends. Techproducten zoals webcamcovers, USB-kabels en draadloze opladers zijn enorm in opkomst. Compact, handig, modern en perfect om je merk subtiel (of juist opvallend) in beeld te brengen.
En dan is er natuurlijk duurzaamheid. Steeds meer bedrijven kiezen bewust voor milieuvriendelijke promotieartikelen. Denk aan bedrukte tassen van gerecycled katoen, bamboe pennen, of drinkbekers van bioplastic. Duurzame giveaways zijn niet alleen goed voor de planeet, maar stralen ook een positieve boodschap uit over jouw merk.
De toekomst van promotieartikelen
Wat blijft, is het principe: mensen blij maken met een tastbaar cadeautje dat ze ook echt gebruiken. Promotieartikelen evolueren mee met de tijd. Van bedrukte lucifers tot slimme gadgets. Maar het doel is hetzelfde gebleven: op een originele manier zichtbaar zijn bij je doelgroep.