Misschien ben je bezig met het (laten) ontwikkelen van een compleet nieuwe huisstijl of je wilt je huisstijl een opfrisbeurt geven. Het logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Dit beeld- en/of woordmerk is je visitekaartje dat op veel plekken zichtbaar is. Denk aan je website, op social media maar ook op briefpapier en promotiematerialen zoals pennen of notitieboeken. Misschien laat je je logo ontwerpen door een zzp’er, marketingbureau of collega designer. Dat neemt niet weg dat het goed is om te weten wat belangrijk is als het gaat om het ontwerpen van een logo. Op manier kun je makkelijker de juiste keuzes maken en zorg je ervoor dat je indruk maakt met je nieuwe logo. Wij helpen je op weg met een aantal tips voor het ontwerpen van een logo.
Laat het logo aansluiten op je branding
Zorg ervoor dat het logo de identiteit van je organisatie op de juiste manier vertaalt. Je wilt je merk op een bepaalde manier, met een bepaalde boodschap en een bepaalde uitstraling positioneren. En die onderdelen moeten aansluiten bij de houding, wensen en behoeften van jouw doelgroep. Daarvoor is het belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Het nieuwe logo kan ook een onderdeel zijn van een proces voor rebranding ofwel het herpositioneren van je merk. Mogelijk is in de loop der tijd de strategie, visie en/of missie veranderd en wil je daarom een nieuwe huisstijl die daarbij past. Of je logo is verouderd en toe aan een opfrisbeurt. Lees het artikel met nog meer informatie en praktische tips voor rebranding.
Bepaal het soort logo
Bepaal wat voor soort logo je wilt. We doelen hierbij op de structuur van het logo. Deze structuur moet niet alleen ‘mooi’, maar ook logisch zijn voor je bedrijf en passen bij de kernwaarden. Ga je bijvoorbeeld voor een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie van beide? En wil je een logo (laten) ontwerpen in de vorm van een icoon of illustratie? Wil je alleen de initialen van je merknaam laten zien? Je merknaam combineren met een mascotte? Ga je voor een abstract symbool of een combinatie van woorden en symbolen? Of kies je voor een logo in de vorm van een embleem? Elementor laat een aantal mooie voorbeelden zien van de verschillende logo design mogelijkheden. Bekijk hiervoor stap 4 in het artikel ‘Designing a logo for your brand’.
Denk goed na over het lettertype
Laat je een logo ontwerpen met een woordmerk? Dan is het belangrijk om goed na te denken over het lettertype. Tijdens het ontwikkelen van een huisstijl wordt normaal gesproken al nagedacht over het lettertype dat je gebruikt voor online en offline communicatie. Maar het lettertype voor je logo hoeft niet hetzelfde lettertype te zijn. Zorg er wel voor dat het lettertype je boodschap versterkt. Een té opvallend logo leidt af van de boodschap. Daarnaast is het belangrijk dat het lettertype goed leesbaar is om de boodschap goed te kunnen achterhalen.
Kies de juiste kleuren
Welke kleuren kun je het beste kiezen voor je logo? Ook hierbij is het weer belangrijk dat je een kleur of kleuren kiest die passen bij je merk. Een logo met de juiste kleuren kan de kracht van je bedrijf benadrukken. Iedere kleur heeft weer een eigen betekenis. Rood, oranje, geel en de variaties daarop behoren tot de warme kleuren. Groen, blauw en paars zijn koude kleuren. Meer informatie over de verschillende kleuren, betekenissen en gebruik in logo’s vind je in het artikel ‘Color Theory for Designers’ van Smashing Magazine. Bestaat je logo uit meerdere kleuren? Dan is het slim om hier ook een monochrome variant van te (laten) maken ofwel het logo in één basiskleur. Zo’n logo is vaak gewenst bij samenwerkingen, maar het komt ook van pas bij het laten bedrukken van bepaalde producten met je logo of als je het logo wilt verwerken in een specifiek design. Een witte of zwarte variant kan hiervoor ook handig zijn.
Let op de drukkleuren
Als het gaat om drukkleuren, wordt er een onderscheid gemaakt in de kleursystemen CMYK en Pantone® (PMS). Wij leggen het verschil tussen deze kleuren uitgebreid uit in het artikel over drukkleuren. Een logo design bestaat meestal uit niet meer dan vier kleuren. Pantone®-kleuren zijn hiervoor zeer geschikt. Omdat Pantone® een universeel kleurenpalet heeft, ben je er namelijk altijd zeker van dat de kleuren hetzelfde zijn. Je wilt natuurlijk niet dat je logo anders oogt op bijvoorbeeld briefpapier dan op promotieartikelen.
Zorg ervoor dat het logo tijdloos is
Het ontwerpen van een logo en de implementatie van het nieuwe logo kan best veel werk zijn. Misschien zelfs meer dan je in eerste instantie zou denken. Uiteindelijk zullen alle huisstijldragers het nieuwe logo moeten bevatten. Denk niet alleen aan je website, maar ook aan briefpapier, visitekaartjes, pennen, belettering van auto’s en ga zo maar door. Daarom is het belangrijk om een tijdloos logo te ontwerpen, waar je in ieder geval de komende jaren mee vooruit kunt. Normaliter zou een logo minimaal 10 jaar mee moeten kunnen gaan. Een tijdloos logo weet de essentie te raken, zonder ‘over the top’ te gaan. Een logo waarin zowel jouw bedrijf als je doelgroep zich over een aantal jaren nog steeds zal herkennen en waar men niet op uitgekeken raakt.
Zorg voor ‘hero space’ rondom het logo
Misschien wil je de ruimte voor het design van je logo zoveel mogelijk benutten. Maar zorg wel voor voldoende witruimte rondom het logo zodat het kan ‘ademen’. Deze witruimte wordt ook wel ‘hero space’ genoemd. Het zorgt ervoor dat een logo beter opvalt en het podium krijgt dat het verdient. Om deze witruimte te bepalen zou je een onderdeel uit het logo kunnen halen, zoals een letter. De minimale witruimte leid je vervolgens af uit de hoogte en de breedte van deze letter. Zie als voorbeeld het logo van de TU-Delft hieronder. Waarbij de letter ‘U’ de minimale witruimte aanduidt.
Laat het logo in verschillende formaten maken
Vraag je je af of je logo beter in een rechthoekige vorm of vierkant kunt (laten) ontwerpen? Het juiste antwoord is: allebei. Je logo moet uiteindelijk op verschillende plekken op verschillende materialen passen. Voor het gebruik op socialmediakanalen zoals Twitter of LinkedIn heb je een vierkant logo nodig. Gebruik nooit een rechthoekig logo in een vierkante ruimte. Je logo wordt heel klein of wordt automatisch bijgesneden, wat er niet mooi uitziet. Er zijn verschillende websites met een handig overzicht van de verschillende logo formaten voor alle socialmediakanalen. Bekijk bijvoorbeeld de ‘social media images sizes guide’ van Hootsuite. Maar denk ook aan het laten drukken van je logo op ‘offline’ materialen zoals een pen met logo of een tas met logo. Zorg er dus voor dat je je logo in verschillende formaten hebt. Je kunt bijvoorbeeld ook variaties (laten) maken van het logo met of zonder payoff, of een kleine versie die je als ‘favicon’ kunt gebruiken ofwel de kleine afbeelding die je in het tabje van je browser ziet. De standaardgrootte hiervan is 16 x 16 pixels.
Zorg ervoor dat je een gevectoriseerd bestand van het logo hebt
Laat je een logo ontwerpen door een bureau of designer, dan is het belangrijk om te vragen of je een gevectoriseerd bestand van het logo kunt ontvangen. Een vectorbestand is een grafische afbeelding die je oneindig kunt vergroten of verkleinen, zonder dat de kwaliteit van de afbeelding minder wordt. Dit is mogelijk doordat de afbeelding bestaat uit vectoren ofwel een begin- en eindpunt bestaande uit lijnen en vormen. IGO Promo heeft zo’n vectorbestand bijvoorbeeld nodig voor het bedrukken van relatiegeschenken. Een vectorbestand kun je herkennen aan het bestandstype. Dit zijn bestanden met met .ai, .pdf, .svg of . eps als extensie. Heb je geen vectorbestand van het logo ontvangen? Lees dan het artikel ‘Een vectorbestand maken doe je zo’. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je logo kunt vectoriseren.
Sla de logobestanden op een centrale plek op
Je hebt een mooi logo waarmee je tevreden bent. Na het ontwerpen van het logo is de volgende stap de praktische toepassing ervan. Een belangrijke eerste stap waar niet iedereen aan denk is het opslaan van de logobestanden op een centrale plek. Zorg ervoor dat het een plek is die je goed kunt terugvinden en waar de andere medewerkers binnen je bedrijf ook goed bij kunnen. Dit scheelt in de toekomst heel veel tijd en moeite en zorgt ervoor dat altijd het juiste logo wordt gebruikt.
Maak een inventarisatie van alle assets met logo
Dit is een stap waar je ook tijdens het ontwerpproces al mee kunt starten. Het is belangrijk om een overzicht te hebben van alle huidige merkdragers ofwel alle assets die momenteel je huidige logo dragen. En dat niet alleen: bedenk ook of het nuttig is om deze assets te laten bedrukken met het nieuwe logo. Zo maakt bijvoorbeeld niet ieder bedrijf meer gebruik van visitekaartjes. Bedenk ook welke merkdragers je juist wilt toevoegen om je nieuwe logo onder de aandacht te brengen. Van bedrukte waterflessen met logo tot shirts met logo: de mogelijkheden zijn eindeloos.
Introduceer je nieuwe logo op een leuke manier
Het is allereerst belangrijk om de medewerkers op de hoogte te brengen van de nieuwe huisstijl en de gedachte erachter. Daarnaast kun je een goed moment kiezen om het logo aan de buitenwereld te introduceren. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een leuke actie. Verloot een aantal leuke gadgets met het nieuwe logo erop of verras je klanten of relaties met een gratis giveaway met logo.
Met behulp van de bovenstaande tips weet jij alvast wat belangrijk is als het gaat om het ontwerpen van een logo. Heb jij vragen over de optimale match van jouw logo met relatiegeschenken en promotieartikelen? Daar helpen de medewerkers van IGO Promo je heel graag bij!