Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): zo doe je dat

Het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in het bedrijfsleven groeit nog steeds en de relatiegeschenken-sector is daar geen uitzondering op. Zowel grote als kleine bedrijven nemen beslissingen met aandacht voor de economie, het milieu en de samenleving. De overgang naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is echter niet van de ene op de dag mogelijk: het vergt niet alleen inzet en betrokkenheid van het management, maar van alle medewerkers binnen het bedrijf. 

MVO is een zeer brede term waar besluitvormers binnen bedrijven hun eigen invulling aan kunnen geven. Om je op weg te helpen, geven we in dit artikel een aantal tips op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en hoe we hier bij IGO Promo mee omgaan.

1. Verantwoordelijkheid voor het milieu

We hoeven niet te vertellen dat het belangrijk is om rekening te houden met het milieu als je een bedrijf runt. Mensen zijn zich steeds bewuster van hun gedrag ten opzichte van de planeet en dat is de reden dat duurzaamheid ook voorop moet staan bij het produceren en verkopen van producten of diensten. Denk aan duurzaam investeren, duurzaam produceren, duurzaam transport, afvalbeheer op kantoor enzovoorts. In een eerder artikel hebben we de duurzame stappen die je als bedrijf kunt nemen op een rij gezet.

Bij IGO Promo proberen we er ook alles aan te doen om onze ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te verkleinen. Denk aan het toepassen van nieuwe, duurzame druktechnieken, het CO2-neutraal leveren van producten en het gebruik van toegankelijke recyclingstations op kantoor. Op de pagina ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ lees je meer over de aanpak van IGO Promo. 

2. Ethische verantwoordelijkheid

Ethische omgangsvormen en het beleid vallen ook onder MVO. Ieder bedrijf zou een gedragscode moeten hebben met voorschriften hoe de werknemers binnen een organisatie zich moeten gedragen. Denk aan het voorkomen van intimidatie en racisme op de werkplek of een slechte werkomgeving en het accepteren van alle culturen, leeftijden, seksuele geaardheid binnen de organisatie. Ieder bedrijf moet zijn eigen normen opstellen, deze duidelijk communiceren en het document laten ondertekenen door iedere werknemer. Iedereen verdient het om zich welkom, betrokken, veilig en gelijk behandeld te voelen op zijn of haar werkplek.

3. Filantropische verantwoordelijkheid

Onder Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen valt ook de uitdaging om iets aan de samenleving terug te geven en verantwoordelijkheid te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het samenwerken met non-profitorganisaties of liefdadigheidsinstellingen die zich richten op het verbeteren van de wereld. Om een zo klein mogelijke voetafdruk achter te laten, is het bovendien van groot belang om te evalueren hoe en wanneer de middelen van het bedrijf moeten worden gebruikt en daarbij goed na te denken over de langetermijneffecten op de planeet. Zijn deze middelen in lijn met het beleid en de moraal van het bedrijf? Wat kun je als bedrijf doen om mensen bewuster te maken van de impact op het milieu?

4. Financiële verantwoordelijkheid

De financiële verantwoordelijkheid is verbonden met alle hierboven genoemde verantwoordelijkheden. Bepaal als organisatie waarin je wilt investeren op de korte of lange termijn. Probeer daarbij de focus te leggen op de lange termijn, wat uiteindelijk een groter rendement zal opleveren. Geef bijvoorbeeld prioriteit aan het duurzaam investeren in R&D voor het vinden van nieuwe manieren om duurzaam te produceren en milieuvriendelijke producten aan te bieden. Wanneer je de financiële verantwoordelijkheid neemt, zorgt dit ook voor een betere klantloyaliteit en reputatie richting de investeerders, partners en belanghebbenden. Het is ook een goede manier om risico’s te beheersen en minder kwetsbaar te zijn voor financiële crises of andere milieurampen.

Hoe werkt IGO Promo met MVO

We werken bij IGO Promo samen met verschillende partners om zo het beste te doen wat we kunnen doen om iets terug te geven aan de planeet en het bedrijf niet alleen te richten op financiële doelstellingen.

Zo hebben we de IMPACT-collectie met producten die zijn gemaakt van gerecycled PET, herbruikbare materialen zoals glas, roestvast staal en meer. Bovendien doneren we 2% van onze omzet aan Water.org, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het garanderen van veilig en toegankelijk water voor de wereld.  

Een andere partner is One Tree Planted, die ons helpt iets terug te geven aan de planeet. Voor elke bestelling bij ons, planten wij een boom. Wij doneren bomen over de hele wereld. Hoe groter de bestelling, hoe meer bomen er geplant zullen worden. Hoe geweldig is dat? Misschien help jij zo wel mee met het planten van bomen aan de andere kant van de wereld.

Waarop letten bij het kopen van promotionele producten & relatiegeschenken?

Wanneer je promotionele producten of relatiegeschenken koopt, is het belangrijk om in gedachten te houden dat je producten koopt die aansluiten bij het MVO-beleid van je bedrijf. Op die manier moedig je klanten, medewerkers en relaties ook aan om zich meer bewust te worden van hun ecologische voetafdruk en het gedrag dat van invloed is op het milieu. Zo geef je dus in meerdere opzichten een duurzaam signaal af. IGO Promo heeft een uitgebreid assortiment met duurzame producten. Zo dragen we samen een steentje bij aan een betere samenleving.

By | 2023-10-18T15:45:34+02:00 18 oktober 2023|