Het volgen van de marketingtrends is uiterst relevant voor het toekomstige succes van jouw bedrijf. IGO helpt hier graag bij en daarom hebben wij de 7 belangrijkste marketing trends voor jullie in een rijtje gezet. Gebruik deze informatie om je strategie voor 2021 super goed neer te zetten!
1. Laat zien waar je voor staat
Weten waarom je bedrijf bestaat en voor wie het bestaat zijn twee steeds belangrijkere onderwerpen voor 2021. Je (potentiele) klanten willen zien waar ze mee te maken krijgen en wat jullie als bedrijf belangrijk vinden. Veel ondernemers beschrijven daardoor wat hun missie en visie is, dit zorgt dat je je missie ook goed kunt communiceren in al je uitingen. Hierdoor bouw je relaties op met je klanten en neem je een stukje interne branding mee. Heel simpel gezegd; als je weet voor welke klanten je het doet en wat je doet, dan weet je ook welke relaties je moet versterken. Om deze te versterken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van individueel bedrukte promotionele producten met huis-aan-huis levering. Hiermee kunnen wij je helpen!
2. Bereid een wendbare marketingstrategie voor
Agile is weliswaar een beetje een modewoord dat mensen vaak in verwarring brengt, maar toch wint het concept van wat het vertegenwoordigt de laatste tijd steeds meer aan kracht. Kortom, wat wendbaar zijn echt betekent, is flexibel kunnen zijn: Luister naar je omgeving (klanten), en stel oplossingen samen die passen bij hun steeds veranderende behoeften. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je marketingstrategie voor 2021 geen set-in-stone ding is, waar nooit van kan worden afgeweken. Dingen veranderen, en jouw bedrijf moet bereid zijn hetzelfde te doen.
3. Focus op de menselijke ervaring
Focus je op de menselijke ervaring door je bedrijf ook los te zien van de doelstellingen waarmee je winst wilt genereren. Kijk ook eens naar wat je wil bereiken op persoonlijk vlak. Bijvoorbeeld een betere score van je klantenservice? Of luisteren naar wat de wensen van de klanten zijn en deze ook waarmaken. Zo kwamen wij op basis van gesprekken met klanten erachter dat duurzaamheid iets is waar al onze klanten veel waarde aan hechten. Uiteraard hebben we een plan bedacht om hier iets aan te doen. Het belangrijkste voor ons bedrijf ligt in het brengen van de ervaring en het plezier van het geven aan onze klanten. Maar ook dat wij als bedrijf teruggeven aan het milieu.
Hierdoor ontstond ons IGO Green-initiatief samen met www.onetreeplanted.org, een deel van onze inkomsten zijn namelijk bestemd voor het planten van bomen. Alleen al in september hebben we 6.800 bomen geplant. Daarnaast hebben we een duurzaam materiaalwoordenboek ontwikkeld om medewerkers en klanten te informeren over de duurzaamheid van de materialen die aanwezig zijn in de producten die zij kiezen. Zo hebben we ons gericht op het spiegelen van de waarden die onze klanten als mens hoog in het vaandel hebben staan en waar ze om geven, wat ons bedrijf weer een stuk menselijker heeft gemaakt. Win-win.
4. Geef je klanten het vertrouwen
Dit houdt in dat jij je klanten en medewerkers moet laten zien dat je waarden hebt die jij steeds weer kunt waarmaken. Om ons voorbeeld van boven te halen: jullie klanten en medewerkers geven waarschijnlijk om duurzaamheid, en misschien heb je hen verteld dat jij dat ook doet. Dus als je de mogelijkheid hebt om promotionele product campagnes te lanceren, kunnen ze er dan op vertrouwen dat je producten gebruikt die in lijn zijn met hun waarden? Of gebruik jij materialen die niet zijn wat ze in gedachten hadden toen ze jou als een duurzaam merk voor ogen hadden? Als je vertrouwen wilt ontwikkelen, en dus een sterkere relatie met je klanten en medewerkers wilt opbouwen, dan ligt het juiste antwoord voor de hand. Niets is verplicht, maar het is bedoeld om jou te laten zien hoe je een verschil kunt maken op basis van wat de trend is.
5. Wat is je doelgroep?
In de marketing is de eeuwenoude vraag “waar hangen je klanten rond?” even relevant als altijd. Simpel gezegd vertelt het antwoord op de vraag je veel over de interesses van jouw klanten en hoe je ze kunt bereiken. Dit is belangrijk, want als je weet wat ze belangrijk vinden en waar ze te bereiken zijn, dan kun je ze nog effectiever benaderen met creatief ontwikkelde promotionele campagnes. Als je hulp nodig heeft bij het starten van een campagne voor jouw bedrijf, geven wij je graag passend marketing advies.
6. Je geeft een ervaring weg
Dit is de kern van wat we bij IGO Promo aanbieden. Wij zijn ervan overtuigd dat het weggeven van producten een grote impact heeft wanneer je het juiste item geeft die past bij de ervaring. Zo kan een promotie helpen om een nieuwe product lancering te introduceren of een campagne voor interne branding op te bouwen. Wanneer je een ervaring creëert door een product aan te bieden aan je medewerkers dan opent zich een nieuwe wereld van mogelijkheden voor uw bedrijf. Vraag ons om hulp als je wilt weten hoe jij het beste een ervaring kunt weggeven. Wij weten alles van creatieve en innovatieve ideeën om nieuwe klanten te bereiken met promotionele producten.
7. Zorg dat je sterk bent als team
Succesvolle bedrijven zijn bedrijven die de juiste producten verkopen op de juiste manier. Hierachter zit vaak een sterk team, of dat nu voor een groot- of klein bedrijf is. Zorg dat je als team verbonden bent wanneer je op kantoor werkt, maar zeker ook wanneer we allemaal thuiswerken. Motiveer je medewerkers om zich te ontwikkelen en te groeien, ze zijn onderdeel van het team. Kijk ook eens naar onze teambuilding tips! Om talent te behouden wil je ervoor zorgen dat de getalenteerde mensen zich gewaardeerd voelen. Vergeet ze niet te bedanken wanneer ze zich hard inzetten voor het bedrijf. De beste manier om dat te doen is door middel van een zorgvuldig geselecteerd relatiegeschenk, dat direct aan hun deur wordt bezorgd.
Conclusie
Wij helpen je graag om op de hoogte te blijven van de 7 belangrijkste marketingtrends voor 2021. In plaats van alles hier weer op te sommen, eindigen we met één ding dat van toepassing is op elke tip die we u hebben gegeven, en op het gebied van promotionele producten:
Zorg ervoor dat je marketingkeuzes zijn afgestemd op de professionele verwachtingen en persoonlijke waarden van jouw medewerkers en klanten.
Heel veel succes!