Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Op deze event trends móét je in 2023 inhaken

Afgelopen jaar konden de meeste evenementen weer ‘offline’ plaatsvinden. Het is ontzettend fijn dat we elkaar weer in levenden lijve kunnen treffen. Is er dan wel iets veranderd ten opzichte van de offline evenementen voor de coronacrisis? Het antwoord is: ja. Als het gaat om evenementen, zien we een aantal interessante ontwikkelingen. Wat zijn de huidige trends en ontwikkelingen in de evenementenbranche waarvan we kunnen leren? Hoe kun je je doelgroep aan je merk of product blijven verbinden? In dit artikel kijken we naar de belangrijkste event trends voor 2023 waarop je móét inhaken.

Gepersonaliseerde evenementen

Het personaliseren van zakelijke evenementen is als event trend niet helemaal nieuw. We kennen allemaal de naambadges die je ontvangt op een congres. Maar het personaliseren kan verder gaan dan dat. Denk aan het versturen van gepersonaliseerde uitnodigingen en het afstemmen van het programma op de bezoekers. Daarvoor heb je natuurlijk wel informatie nodig van de bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een enquête, waarbij je duidelijk aangeeft waar je de resultaten voor gaat gebruiken. Het personaliseren van je evenement zorgt ervoor dat ze zich ook echt welkom voelen. 
Tip: IGO Promo heeft verschillende producten in het aanbod die gepersonaliseerd kunnen worden met namen. Leuk om je gasten mee te verrassen voor, tijdens of na afloop van het evenement. Als dit mogelijk is, dan staat die aangegeven bij het product.

Hybride events: offline & online combineren

Ondanks dat evenementen weer offline mogen plaatsvinden, hebben veel organisatoren de voordelen ontdekt van online events. Misschien kunnen bepaalde deelnemers niet aanwezig zijn bij het fysieke evenement vanwege hun gezondheid, de veiligheid of vanwege de te grote reisafstand of beperkte capaciteit van de locatie. Hybride events geven hen, naast de fysieke locatie, de mogelijkheid om online te kunnen aansluiten. Op die manier kan toch iedereen aanwezig zijn! Daarnaast kun je ook een online event vooraf laten gaan aan het offline evenement om mensen te overtuigen naar het evenement te komen. Denk aan het bekendmaken van de line-up qua artiesten of sprekers.
Tip: ga je een evenement organiseren? Verras de deelnemers van je evenement vooraf of achteraf met bedrukte promotieartikelen. Zo combineer je het evenement met iets tastbaars en zo zorg je meteen voor een stukje branding!

Een community bouwen

Tegenwoordig draait het echt niet alleen meer om het organiseren van een evenement, maar het opbouwen van een community hoort ook tot de event trends. Het is goed om te kijken hoe je dat als organisatie kunt faciliteren en ervoor kunt zorgen dat ze onderdeel worden van jouw community. Dat kan verschillende vormen hebben Denk bijvoorbeeld aan een app waarin de bezoekers kunnen zien wie nog meer aanwezig is op het evenement. De ideale manier om te netwerken. Maar het kan ook een Facebook- of Linkedin-groep zijn waarvoor de vaste bezoekers zich aan kunnen melden en waar je als organisatie als eerste het nieuws deelt rondom het evenement. Hierdoor voelen ze zich exclusief verbonden. 

Tip: zorg voor merchandise met het logo van je evenement! Deze exclusieve merchandise zorgt ervoor dat de enthousiaste bezoekers reclame maken voor jouw evenement. Denk aan bedrukte petten of waaiers met logo.

De opkomst van kleinere events

Door te kiezen voor meerdere, kleinere evenementen per jaar in plaats van één groot jaarlijks evenement zorg je voor zichtbaarheid op meerdere momenten. Denk bijvoorbeeld aan een roadshow concept met een klein evenement op verschillende plekken. Maar dit kun je ook doen met een zakelijk evenement. Een roadshow waarin je je product op verschillende plekken in Nederland presenteert. Dit zorgt ervoor dat je een groter deel van Nederland kunt bereiken. Daarnaast zijn de speciaalbierfestivals en foodfestivals weer helemaal terug. Lokale, kleinschalige evenementen voor de echte fijnproevers.   


Tip: kijk hoe je je kleinere evenement kunt branden met de juiste promotieartikelen. Voorzie de medewerkers van bedrukte caps en shirts. En kijk ook eens naar de zero waste cup bekers om jouw evenement plasticvrij te maken. Zo denk je ook nog aan het milieu.

Belevenismarketing krijgt nog meer de focus

Er is dit jaar ook een sterkere focus op belevenismarketing te zien ofwel het creëren van een beleving en het ‘wow-effect’ rondom een product of merk. De belevenis zorgt ervoor dat het publiek echt een connectie opbouwt met een merk. Dit kan door extra verrassende elementen toe te voegen aan het evenement die zorgen voor een extra beleving of door middel van kleine, lokale merkactivaties. Denk aan de opkomst van foodtrucks, festivals via livestream en lokale concerten met een kleiner publiek.

Tip: probeer te bedenken hoe je publiek op een andere manier in aanraking kan komen met je merk. Een voorbeeld is een actie tijdens een radiouitzending of podcast waarbij je merchandise met een mooie opdruk weggeeft. Zo kun je mensen kennis laten maken met je merk én zorgen een blijvende herinnering.

Giveaways blijven populair

Giveaways zijn sinds afgelopen jaar extra populair zijn op evenementen. Misschien juist omdat bedrijven minder in de kijker zijn geweest door de coronacrisis. Denk bij giveaways bijvoorbeeld aan goodiebags die onderdeel kunnen uitmaken van een succesvolle marketingstrategie. Lees hiervoor ook onze tips voor goodiebags als optimaal promotiemiddel. Giveaways die te maken hebben met sport en gezondheid zijn een echte trend in de evenementenbranche. Denk bijvoorbeeld aan een lunchpot met opdruk voor een gezonde lunch of een waterfles met logo voor extra hydratatie.    
Dit waren een aantal belangrijke event trends en ontwikkelingen waar je als bedrijf op kunt inspelen. Kijk hoe je gebruik kunt maken van de verschillende mogelijkheden om echt een indruk achter te laten bij je doelgroep.

By | 2023-03-10T14:56:30+01:00 10 maart 2023|