Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Op deze event trends móét je in 2024 inhaken

Inmiddels kunnen evenementen alweer even ‘offline’ plaatsvinden en dat is te merken aan de volle planning met allerlei soorten evenementen. En dat zorgt weer voor nieuwe uitdagingen: want hoe laat je jouw evenement opvallen tussen de andere evenementen? Hoe krijg je genoeg bezoekers naar je evenement? We hebben al eerder wat tips op een rij gezet voor het organiseren van een festival, die ook voor andere evenementen toepasbaar zijn. Maar het is ook belangrijk om bij te blijven met de nieuwe trends en ontwikkelingen in de evenementenbranche. Wat zijn de huidige ontwikkelingen  waarvan we kunnen leren? Hoe kun je je doelgroep aan je merk of product blijven verbinden? In dit artikel kijken we naar de belangrijkste event trends voor 2024 waarop je móét inhaken. 

Hybride events: offline & online combineren 

Ondanks dat evenementen weer offline mogen plaatsvinden, hebben veel organisatoren de voordelen ontdekt van online events. Misschien kunnen bepaalde deelnemers niet aanwezig zijn bij het fysieke evenement vanwege hun gezondheid, de veiligheid of vanwege de te grote reisafstand of beperkte capaciteit van de locatie. Hybride events geven hen, naast de fysieke locatie, de mogelijkheid om online te kunnen aansluiten. Op die manier kan toch iedereen aanwezig zijn! Daarnaast kun je ook een online event vooraf laten gaan aan het offline evenement om mensen te overtuigen naar het evenement te komen. Denk aan het bekendmaken van de line-up qua artiesten of sprekers.

Tip: ga je een evenement organiseren? Verras de deelnemers van je evenement vooraf of achteraf met bedrukte promotieartikelen. Zo combineer je het evenement met iets tastbaars en zo zorg je meteen voor een stukje branding!

Duurzaamheid op alle vlakken 

Eigenlijk kijken tegenwoordig bijna alle bedrijven wel naar de mogelijkheden om te verduurzamen. En dat geldt ook voor de evenementenbranche. Een duurzame aanpak kan bijvoorbeeld bestaan uit het hergebruiken van bekers, aangezien het weggeven van gratis plastic bekers verboden is. Maar denk ook aan het scheiden van afval met recyclingstations, het samenwerken met leveranciers die duurzame en milieuvriendelijke producten leveren, zoals giveaways en goodiebags van duurzame materialen.  

Tip: er zijn tegenwoordig heel veel soorten herbruikbare bekers, van eenvoudige bekers van hard plastic tot coffee-to-go bekers. Laat je logo op deze bekers drukken en je hebt meteen een mooie merkdrager.

AI voor je evenement laten werken

In dit rijtje event trends mag AI natuurlijk niet ontbreken. Het is belangrijk om AI niet te zien als een bedreiging, maar het juist in te zetten als tool. Het kan je als organisator helpen om bijvoorbeeld op nieuwe ideeën te komen, te helpen met het draaiboek of om bepaalde processen effectiever te maken. Maak gebruik van voor het opstellen van de tekst voor de uitnodiging of het laten beantwoorden van vragen van bezoekers. Kijk op een slimme manier hoe AI voor jouw evenement kan werken en misschien zelfs zaken uit handen kan nemen. Zo heb jij meer tijd voor andere zaken!  

Tip: gebruik AI ook als brainstormtool om bijvoorbeeld creatieve ideeën te krijgen voor de giveaways op het evenement. Maar natuurlijk kan het team van IGO Promo ook met je meedenken, dus neem gerust contact op om de ideeën te bespreken.   

Onzekerheid qua aantal bezoekers / tickets

Een event trend die voor de branche minder gunstig is, is de trend dat bezoekers vaak pas vlak voor het evenement tickets kopen. Evenementen staan vaak niet ‘vast’ in de agenda, maar mensen beslissen pas last minute of ze willen gaan. Dit zorgt voor onzekerheid bij de organisatoren en daardoor moeten lastige keuzes worden gemaakt, zoals de keuze om het evenement wel of niet door te laten gaan. En die onzekerheid zorgt er ook voor dat organisatoren niet weten hoeveel bezoekers ze kunnen verwachten en bijvoorbeeld hoeveel personeel ze moeten inzetten. Maar ook sponsoren van evenementen worden hierdoor terughoudender met het marketingbudget. Je kunt hier wel op inspelen als organisator door een extra aantrekkelijke early bird actie te introduceren.

Tip: zet een leuke goodiebag of giveaway in bij de verkoop van de eerste kaarten, dat stimuleert mensen om al eerder een kaartje te kopen.

VIP-tickets: een extra luxe ervaring

Een trend die een beetje haaks op de vorige trend staat, is dat steeds meer mensen kiezen voor een extra luxe of VIP-ticket voor een evenement. Dat houdt meestal in dat deze bezoekers profiteren van een aantal voordelen. Denk aan de toegang tot het VIP-deck of backstage op een festival of backstage. Maar een VIP-behandeling is ook mogelijk op andere evenementen door bijvoorbeeld een aparte registratiebalie en toiletten te creëren zodat deze bezoekers niet in de rij hoeven te staan. En natuurlijk een aparte bar waar ze gratis drankjes en maaltijden kunnen krijgen.

Tip: laat speciale festivalbandjes bedrukken die laten zien dat de bezoekers een VIP-ticket hebben. Deze bandjes zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en materialen. 

Giveaways blijven populair

Giveaways zijn sinds de afgelopen jaren extra populair zijn op evenementen. En als je originele giveaways hebt, zorg je ervoor dat de bezoekers je evenement herinneren en misschien volgend jaar wel weer terugkomen. Lees hiervoor ook onze tips voor goodiebags als optimaal promotiemiddel en past binnen het marketingplan en de propositie van je evenement. 
Dit waren een aantal belangrijke event trends en ontwikkelingen waar je als bedrijf op kunt inspelen. Kijk hoe je gebruik kunt maken van de verschillende mogelijkheden om echt een indruk achter te laten bij je doelgroep.

By | 2024-03-20T10:02:36+01:00 10 november 2023|