Het weggeven van relatiegeschenken is al jarenlang een goede manier om zakelijke relaties te onderhouden. Waarom is dit zo belangrijk? Wat zijn de voordelen wanneer je relatiegeschenken laat personaliseren met jouw merk? Eerder schreven we al een artikel met tips voor je rebranding. In dit artikel gaan we er verder op in de voordelen van het bedrukken van relatiegeschenken. Een krachtig geschenk kan je onderneming namelijk een echte boost geven.
Wat is een relatiegeschenk?
Laten we allereerst vaststellen wat een relatiegeschenk nu precies is. Het is een geschenk dat een bedrijf of onderneming weggeeft. Meestal staat het logo van het bedrijf op het geschenk gedrukt. Een geschenk kan bijvoorbeeld zijn; een handige usb-stick, een opvallende drinkfles of juist een cadeaupakket. Ben je benieuwd waar het relatiegeschenk ontstaan is? Eerder schreven we een artikel over de geschiedenis van relatiegeschenken.
Waarom zijn relatiegeschenken zo belangrijk?
Tegenwoordig leven we in een digitale wereld. Bedrijven zijn voornamelijk zichtbaar online en op social media. Daardoor is het juist belangrijk om ook offline zichtbaar te zijn bij jouw klanten. Op deze manier kun je op een pakkende manier je waardering laten blijken aan (potentiële) klanten. Door een kleine investering te doen, zorg je voor een blijvende herinnering bij de ontvanger. Daarbij vindt iedereen het leuk om iets te krijgen en is het nog leuker om als bedrijf iets weg te mogen geven. Lees hier nog meer over in het artikel over de kunst van het geven.
De kracht van producten personaliseren met jouw logo
Het is duidelijk waarom je als bedrijf geschenken kunt geven. Wat is dan precies de toegevoegde waarde van relatiegeschenken met logo? Behalve dat je tegenwoordig goedkoop je relatiegeschenken kunt bedrukken is het belangrijkste dat je meer bekendheid rondom je merk creëert. Dit doel behaal je door relatiegeschenken te personaliseren. Stel je voor; je laat een bidon bedrukken en deze deel je uit tijdens een evenement. Wanneer ze deze bidon na het evenement gebruiken tijdens binnen- en buitensporten zal de bidon overal gezien worden. Zo krijgt jouw logo extra veel exposure en maken de ontvangers gratis reclame voor je bedrijf. Een ander idee is om pennen te bedrukken met logo en de naam van de ontvanger. Zo geef je een gepersonaliseerd geschenk weg dat de ontvanger daardoor nog lang zal gebruiken. En zelfs een pen wordt door veel mensen gezien en gebruikt. Met het juiste geschenk bind je mensen aan jouw onderneming. Dat is de kracht van producten personaliseren.
Denk ook aan je interne branding!
Denk bij het geven van een bedrukt relatiegeschenk niet alleen aan jouw klanten, maar vergeet je eigen medewerkers niet. Vaak wordt er nog te weinig aandacht geschonken aan de interne branding. Terwijl je eigen medewerkers de ambassadeurs zijn van jouw merk. En hoe promoten ze jouw merk beter dan wanneer ze in het bezit zijn van meerdere gepersonaliseerde geschenken en de nieuwste promotionele producten? Deze worden veel gebruikt en overal mee naartoe genomen. Met relatiegeschenken houd je je relaties in stand.
Vaak wordt er nog te weinig aandacht geschonken aan de interne branding. Terwijl je eigen medewerkers de ambassadeurs zijn van jouw merk.
Een blijvende herinnering
Benieuwd hoe een relatiegeschenk zich transformeert in een blijvende herinnering en zorgt voor meer naamsbekendheid? Je leest het in het artikel ‘het belang van naamsbekendheid’. Relatiegeschenken worden nu eenmaal lang gebruikt en veel gezien. Soms worden promotionele producten echte collecte items. Denk eens aan de ‘hamstertjes’ of ‘Mini’s’ van de Albert Heijn. Dit zijn goede voorbeelden van promotionele producten die een grote impact hebben op de populariteit van een bedrijf.
10 momenten om relatiegeschenken weg te geven
Maar wat zijn nu goede momenten waarop je je gepersonaliseerde relatiegeschenken weg te geven? We helpen je op weg met 10 voorbeelden van krachtige momenten:
- Een welkomstpakket voor nieuwe werknemers
- Een promotioneel item uitdelen op een event of beurs
- Tijdens een afspraak met een zakelijke klant
- Merchandise voor festivals
- Als bedankje voor klanten na een bestelling
- Geschenken zoals een kerstpakket of zomerpakket
- Naamsbekendheid genereren
- Internal branding zoals kantoorartikelen
- Om het jaar mee te starten of juist af te sluiten
- Omdat je onder de aandacht wilt blijven
Relatiegeschenken personaliseren: hoe pak je het aan?
Allereerst begin je met het doel; waarom wil je iets weggeven? Bepaal aan wie je het geschenk wilt geven. Dat kan ook een specifieke doelgroep zijn. Wanneer wil je het weggeven? Timing is erg belangrijk. Een eindejaarsgeschenk stuur je als bedankje aan het einde van het jaar. Wanneer je deze in september al stuurt ben je natuurlijk te vroeg. In het kader van welke gelegenheid geef je het geschenk weg? Belangrijk is dat de boodschap die je weggeeft past bij jouw bedrijf. Wanneer jouw onderneming duurzaam of maatschappelijk betrokken is past een duurzaam relatiegeschenk hier perfect bij. Besteed aandacht aan de presentatie. Verpak het gepersonaliseerde geschenk in een passend doosje of stuur een persoonlijk kaartje mee. En vooral; maak het persoonlijk!
Heb jij het promotionele product gevonden wat je zocht? Bepaal dan hoeveel je er nodig hebt en wanneer je ze nodig hebt. Onze medewerkers staan voor je klaar om jou te helpen met het juiste geschenk om jouw bedrijf een boost te geven!