Waarom geven we iemand een geschenk?
Het algemene doel van het geven van een geschenk is om een goede indruk te maken op de andere partij. Dit gaat zelfs terug tot in de prehistorie. Denk aan het aanbieden van geschenken om een opinie van een stamhoofd te beïnvloeden, het uitwisselen van geschenken bij een kennismaking met nieuwe bevolkingsgroepen, het offeren aan goden om voor onheil bespaard te blijven. Gaf men een geschenk, dan werd daarmee om een gunst gevraagd, men verwachtte iets terug.
Geschenken speelden ook een rol bij onderhandelingen. Een politiek geschenken is in die situatie een beter gekozen woord dan relatiegeschenken. Sinds de commerciële handel op gang is gekomen wordt er pas gesproken over relatiegeschenken.
Wat was het eerste bedrukte relatiegeschenk dat werd weggegeven?
Het eerste bedrukte relatiegeschenk, een verkiezingsbutton, werd in 1789 geïntroduceerd in de VS tijdens een verkiezingscampagne van President George Washington. Jasper Meeks, eigenaar van een drukkerij in Ohio, wordt door velen gezien als de grondlegger van de relatiegeschenkenindustrie. Hij overtuigde een lokale schoenenwinkel om boekentassen te bedrukken met het logo van de schoenenwinkel. Deze werden uitgedeeld aan lokale scholen en dit werd een succes. Een directe concurrent van Meeks, genaamd Henry Beach, pakte het idee op en al snel verkochten en bedrukten de twee bedrijven knikkers, kaarten, ventilatoren etc.
De eerste bedrukte relatiegeschenken in Europa
In de jaren ’60 introduceerde IGO-POST als een van de eersten bedrukte relatiegeschenken in de Europese markt. Het verspreiden van pennen met de opdruk van een bedrijfsnaam en bedrijfslogo kwam in opmars. Dit succes vroeg om een vervolg en beetje bij beetje kwamen er meer artikelen op de markt die werden ingezet als relatiegeschenk. In de jaren ’60 – ’70 voerden te bedrukken schrijfwaren en kantoorartikelen de boventoon. Denk bijvoorbeeld aan bureauklokjes en briefopeners. En menigeen zal zich de spaarpotten nog herinnering die door banken massaal werden weggegeven bij het openen van een spaarrekening. Of de promotionele speldjes die door allerlei merken werden weggegeven en een verzamelitem waren voor menig kind en volwassene.
Meer expressie met kleur
Een andere ontwikkeling is de verandering van het aanbod kleuren. Werden vroeger artikelen verkocht in voornamelijk ‘veilige kleuren’ zoals blauw, grijs en zwart, tegenwoordig zijn er artikelen te koop in vele kleuren. Neem als voorbeeld de pen. Inmiddels is er keuze uit duizenden pennen, van merkpennen tot goedkope promotiepennen, in ondenkbaar veel kleuren. De veelzijdigheid in kleuren geldt niet alleen de artikelen maar ook de opdruk. Het aanbod wordt continu afgestemd op de behoefte van de klant.
Hoe en waarom worden relatiegeschenken tegenwoordig ingezet?
• beursartikelen voor bedrijven en giveaways voor beursbezoekers
• merchandise voor festivals
• sponsoring van sportclubs en sportevents
• het bedanken van klanten
• het overtuigen van een doelgroep en het creëren van een positieve reputatie
• sympathie winnen
• naamsbekendheid genereren; opvallen en gezien worden
• internal branding.
Het basisprincipe is nog altijd om middels het geven van een geschenk een goede indruk achter te laten.
Het basisprincipe is nog altijd om middels het geven van een geschenk een goede indruk achter te laten. Denk aan geschenken voor (potentiële)klanten, partners, leveranciers. Het geven van een relatiegeschenk is een relatief kleine investering om klanten te behouden en de ROI te vergroten.
Op persoonlijk vlak geven we cadeautjes om iemand te plezieren, gewoon zomaar of om iemand een hart onder de riem te steken. Er wordt niet per se iets terug verwacht. Deze beweging zien we ook steeds meer in de zakelijke wereld. We hebben ontdekt dat geven leuk is.
Huidige trends: Personalisatie & MVO
Personalisatie voor iedereen toegankelijk
Een cadeau met een persoonlijke naam heeft direct een meerwaarde. Werd vroeger een logo of tekst alleen in zwart of wit gedrukt, tegenwoordig is nagenoeg alles mogelijk. Denk hierbij aan full colour logo’s, productfoto’s of persoonlijke foto’s, maar ook aan T-shirts met een rugnummer en/of persoonlijke naam. Een standaard artikel, wat op het eerste oog niet zo bijzonder lijkt, kan door een full colour opdruk een metamorfose ondergaan en een luxe geschenk worden. Dankzij de digitalisering en allernieuwste technieken zijn de kosten voor een full colour opdruk of personalisatie aanzienlijk lager dan voorheen. Dit maakt een geschenken met full colour opdruk, lasergravure of geschenken met individuele namen voor iedereen toegankelijk.
Bewust bezig met MVO
Op dit moment is ook MVO een hot item. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen willen dit ook uitdragen naar hun klanten en relaties. Doen zij dit middels relatiegeschenken en promotieartikelen dan ligt de focus veelal op ecologische en duurzame producten.
Wat zijn inmiddels de best verkochte relatiegeschenken en promotionele artikelen?
• Schrijfwaren nog altijd op nummer één. De pen is het meest verkochte relatiegeschenk ter wereld.
• Tassen, veelzijdig in aanbod en prijs; de opvouwbare winkeltas was in 2016 favoriet.
• Smartphone & Tablet, een populaire en groeiende categorie; de powerbank is razend populair en de VR bril is upcoming.
• Textiel, de vraag naar bedrukt textiel neemt toe; T-shirts zijn het meest gewild.
• Beursartikelen blijven interessant, met name keycords scoren hoog.
De toekomst van relatiegeschenken
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en ook daar wordt handig op ingespeeld. Zo is er nu een Virtual Reality bril verkrijgbaar. Wie weet wat de toekomst nog in petto heeft. Met de komst van 3D printing gaat er een nieuwe wereld open en niets lijkt meer onmogelijk. We zullen zelf nog vaak verrast gaan worden door totaal nieuwe producten, ontwikkelingen en opties. Maar juist dat maakt dat onze branche zo interessant blijft.