Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Top 10 gouden tips om deel te nemen aan vakbeurzen

De beslissing is genomen: je gaat exposeren op een beurs (yes!).
Beurzen zijn ontzettend handige marketing evenementen.
Als je het goed doet, kun je grote contracten afsluiten, nieuwe klanten en distributeurs vinden en de relaties met bestaande partners en leveranciers versterken. 
Beurzen zijn ook geweldige platforms om nieuwe producten te presenteren, je concurrenten in de gaten te houden en je netwerk uit te breiden.
Je kunt zelfs nieuwe werknemers vinden om te werven!

Het bijwonen van een beurs vereist echter (veel!) voorbereiding en het kan soms overweldigend worden.
Geen zorgen, hier volgen 10 gouden tips om succesvol te zijn bij het deelnemen aan beurzen.
Volg deze eenvoudige stappen en je zult in een mum van tijd een expert zijn!

 

  1. Wijs een standmanager toe

Bij het voorbereiden van deelname van je bedrijf aan vakbeurzen zijn er veel elementen om te overwegen: 
standontwerp, promotionele materialen en giveaways, aanwezig personeel, cateringdiensten, merkcommunicatie, etc.
Het toewijzen van een standmanager zorgt ervoor dat er altijd een persoon verantwoordelijk is als er vragen of verzoeken zijn.
Deze persoon zal ook een ‘brug’ vormen tussen jouw bedrijf en de beursorganisatoren.

De standmanager zal een schema opzetten met te behalen deadlines, garanderen dat alles op tijd verloopt en het management op de hoogte houden.
Kort gezegd: helpt je in je deelname en het voorkomen van chaos in het betrekken van meerdere mensen en afdelingen.

 

  1. Begin op tijd of begin helemaal niet

Het voorbereiden van je deelname aan een beurs vereist voorbereiding… en tijd!
Volg de deadlines opgezet door je standmanager en de locatie:
bepaalde diensten en voorzieningen moeten weken (of maanden!) van tevoren worden geboekt.

Het overhaasten van je deelname kan leiden tot onaangename verrassingen:
samples en promotionele materialen die niet op tijd arriveren, een slechte plaats voor je stand, niet genoeg personeel om naar de stand te gaan, etc.
Plan alles op tijd en vermijd onverwachte last-minute problemen!

 

  1. Formuleer duidelijke KPI‘s (en hoe deze te meten!)

Zoals eerder benoemd, vakbeurzen zijn erg nuttige marketingevenementen voor verschillende doeleinden.
Zorg ervoor dat je een referentiepunt hebt om te evalueren na de beurs. 
Dit kan van alles zijn: van het krijgen van nieuwe leads tot het sluiten van deals, het introduceren van een nieuw product of het verhogen van je naamsbekendheid.

Zodra je je KPI‘s hebt gedefinieerd is het belangrijk om de benodigde tools te gebruiken om de impact van je deelname naderhand te meten:
verstrekte visitekaartjes, ingevulde contactbladen of giveaways uitgedeeld.
Maak een werkblad met al je doelen en update het bestand aan het einde van iedere vakbeursdag.

 

  1. Maak een unieke pitch van 60 seconden

Er zijn normaliter duizenden bezoekers op een beurs.
Het is zeer waarschijnlijk dat er een paar honderd hiervan langs jouw stand zullen lopen; en de stand naast jouw; en die daarnaast; etc.

Beursdagen kunnen lang en vermoeiend zijn, niet alleen voor de exposerende bedrijven, maar ook voor de bezoekers.
Als ze je niet kennen en je hun volledige aandacht wilt hebben, moet je ze snel je product, dienst of voorstel snel kunnen verkopen.

Bereid een unieke pitch van 60 seconden voor en train je personeel in hoe ze deze moeten leveren.
Als je bezoekers kunt overtuigen met je voorstel en ze gaan met je samenzitten bij je stand, ben je één stap dichterbij het binnenhalen van een potentieel nieuw zakelijk contact.

 

  1. Instrueer en motiveer het standpersoneel

Een unieke pitch is een goed begin, maar het is niet genoeg.
Je moet je personeel trainen om goede verkopers te worden: enthousiast, goed standpersoneel bepalen het succes van de vakbeurs.

Je kunt het beste product hebben van de hele beurs, maar als je verkopers je bezoekers niet kunnen overtuigen zul je niet veel deals afsluiten.
Het kennen van je bedrijf en zijn propositie is essentieel om nieuwe deals te sluiten.
Bovendien is een goede en positieve houding een must!

Bonus tip! Als je exposeert op een internationale vakbeurs, zorg er dan voor dat je mensen meeneemt die de plaatselijke taal spreken.
Als geen van je werknemers vloeiend de taal spreekt, huur dan een vertaler in om je te helpen met meetings bij je stand.

 

  1. Trek de aandacht

Zorg ervoor dat er iets gebeurt bij je stand: creëer een hype!
Bijvoorbeeld: huur een barista, huur een snoepmachine, organiseer gamification, lezingen, demonstraties, entertainment, of geef iets gratis weg.
Als je inspiratie nodig hebt, bekijk onze top aanbevolen giveaways voor beurzen!
Als je budget het toelaat, bouw dan een adembenemende stand en bied eten, drinken en entertainment.
Beurzen zijn een investering: het is aan jou om te bepalen hoeveel geld je wilt investeren en hoeveel je hiervoor terug verwacht.

Onthoud wel dat alles wat je doet toegevoegde waarde moet hebben en moet passen bij de propositie van je merk!

 

  1. Evalueer

Als de beurs eenmaal is afgelopen, is een goede evaluatie essentieel voor het verbeteren van je toekomstige deelname aan beurzen en te bepalen of de volgende editie de moeite waard is om aan deel te nemen.
Eerder hebben we het belang van het instellen van KPI’s voor je deelname benoemd.
Nu is het tijd om ze te evalueren.
Hoeveel nieuwe contacten heb je gelegd?
Hoeveel bestaande klanten, partners en leveranciers hebben je stand bezocht?
Hoeveel promotionele items heb je weggegeven?
Heb je deals of verkopen afgesloten?

Bespreek je KPI‘s, maar ook je onderbuikgevoel en individuele feedback.
En onthoud:
het percentage van contracten dat je afsluit na het verzamelen van alle contactbladen en visitekaartjes zal waarschijnlijk lager liggen dan verwacht, zeker als er geen verdere opvolging is
— wat tot de volgende stap leidt…

 

  1. Communiceer 365 dagen!

Het alleen op de vakbeurs bereiken van je doelgroep is geen garantie voor succes.
Exposities zijn een goede eerste kennismaking, maar het zware werk volgt hierna!

Maak een actieplan om alle contacten opgedaan op de beurs op te volgen:
bereid zakelijke voorstellen voor, plan verdere vergaderingen, nodig ze uit op kantoor of op de productiefaciliteit, etc.

Bonus tip! Als je hebt deelgenomen aan een internationale beurs is het belangrijk om de lokale bedrijfscultuur te begrijpen.
In sommige landen geven mensen de voorkeur aan een persoonlijk gesprek of een telefoontje, boven een e-mail.
Stuur niet alleen een e-mail en leun achterover: blijf aandringen totdat je antwoord krijgt!

 

  1. Bedank alle betrokkenen

We hebben het eerder gezegd: beurzen kunnen lang en vermoeiend zijn, en vereisen veel voorbereiding.
het is mogelijk dat veel van je collega‘s buiten hun werkuren hebben gewerkt — en misschien zelfs in het weekend.
Zorg ervoor dat je hen bedankt voor hun inzet: een dagje uit of een bedrijfslunch zijn mooie gebaren van waardering.

Teambinding is zeker een leuk neveneffect van het deelnemen aan een beurs!

Maak gebruik van deze mogelijkheid om ook je bezoekers te bedanken voor hun bezoek aan je stand.
Voordat je aan de slag gaat, vertel hen hoeveel je het waardeert dat ze de tijd nemen om je te bezoeken.
Je kunt ze zelfs verrassen met een relatiegeschenk — ze hebben waarschijnlijk veel andere exposanten op de beurs ontmoet, dus je moet je onderscheiden van je concurrenten (en relatiegeschenken zijn een geweldige manier om dit te doen).
Bekijk onze Top 10 originele relatiegeschenken blogpost als je nieuwe ideeën nodig hebt.

 

  1. Informeer degenen die niet zijn geweest over wat ze hebben gemist

Tenslotte!
Neem mooie foto‘s en video‘s van je beursdeelname en deel deze op je social mediakanalen en je bedrijfsblog.
Zet een e-mail template op, samen met een presentatie van je lezingen en demonstraties op het evenement en stuur ze naar je volledige database
— afgezien van de contacten die je hebben bezocht op de beurs natuurlijk.

Behalve dat het een goede branding-oefening is, kan het je ook helpen om de interesse van een aantal oude klanten en partners te wekken.
Ze zullen spijt hebben dat ze je niet op de beurs hebben bezocht — en kijken ernaar uit om weer met je in zee te gaan!

 

Heb je genoten van onze top 10 gouden tips om deel te nemen aan vakbeurzen?
We hopen van wel!
Als dat het geval is kun je je hieronder aanmelden voor onze nieuwsbrief en ervoor zorgen dat je geen van onze artikelen mist.
Je zult hele interessante tips vinden over hoe je je merk moet promoten!
Tevens ontvang je onze nieuwste aanbiedingen en promoties met geweldige kortingen om je bedrijf te helpen opvallen met relatiegeschenken en promotionele producten.

By | 2021-02-18T11:12:53+01:00 5 maart 2019|