U kunt verschillende redenen bedenken om een bedrijfsuitje te organiseren. Het kan een blijk van waardering zijn naar uw medewerkers toe. U vindt dat een bedrijfsuitje er nu eenmaal bij hoort. Uw medewerkers hebben een doelstelling gehaald, u wilt hen bedanken voor hun inzet of u wilt de samenhorigheid versterken. Misschien hebt u een jubileum te vieren of vindt u het belangrijk dat de medewerkers elkaar op een andere manier leren kennen.
Wat de reden ook is, een bedrijfsuitje is altijd een investering in uw medewerkers waar u als werkgever de vruchten van plukt.
Een bedrijfsuitje levert een positieve bijdrage aan de sfeer
Hoe beter de sfeer op de afdeling is, hoe groter de behoefte om elkaar beter te leren kennen. De sfeer binnen een bedrijf is natuurlijk van groot belang. Is de sfeer goed dan respecteren werknemers elkaar, zij willen van elkaar leren en staan open voor meningen en input van anderen. Een bedrijfsuitje kan bepaalde medewerkers in een verrassend ander daglicht zetten. Men kan elkaar op een informele manier beter leren kennen en er kunnen nieuwe contacten ontstaan waar men tijdens het werk weer iets aan heeft. Zijn de partners van medewerkers van de partij, dan krijgen namen een gezicht. Over het algemeen genomen bevordert een bedrijfsuitje de sfeer en het samenhorigheidsgevoel van de medewerkers van een afdeling of bedrijf.
Competitieve bedrijfsuitjes
Wilt u afdelingen onderling de competitie aan laten gaan? Wilt u teams samenstellen waarin medewerkers van diverse niveaus met elkaar samenwerken? Kies voor competitieve activiteiten waarbij met een team een doel bereikt moet worden. Zet de deelnemers op scherp. Teambuilding, een gezamenlijke strategie uitvoeren en creativiteit zijn nodig om ‘de strijd’ te winnen. Om de diverse teams gemakkelijk te herkennen kunnen T-shirts in diverse kleuren gedragen worden. Bovendien kunt u de T-shirts laten bedrukken met uw logo, naam of een pakkende slogan.
Een leuke afsluiting van een bedrijfsuitje
Sluit de dag of het uitje op een positieve manier af. Denk hierbij aan een ‘officiële’ prijsuitreiking, een barbecue, of geef alle medewerkers een leuk aandenken mee in de vorm van een bedrukt promotieartikel. Ook foto’s zijn een leuke herinnering. Plaats de leukste foto’s op intranet, hang ze in de kantine of verspreid ze per interne e-mail. De dag passeert dan nogmaals de revue op de werkvloer en dat geeft weer een positieve impuls.
Bent u voornemens binnenkort een bedrijfsuitje te organiseren? IGO-POST wenst u een succesvolle dag toe waar teamspirit de boventoon voert.