Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.be|www.igopromo.be

Waarom relatiegeschenken: de psychologie van het geven

Het geven van relatiegeschenken is een vanzelfsprekend onderdeel geworden van de activiteiten van veel bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan eindejaarsgeschenken, een attentie bij een belangrijke mijlpaal of een eenvoudig bedankje voor een fijne samenwerking. Maar waarom zijn relatiegeschenken zo populair? Wat is het effect van het geven van een relatiegeschenk? En hoe bereik je het juiste effect? Lees snel verder, want wij vertellen je hier alles over.  

Het principe van wederkerigheid

De kracht van een relatiegeschenk heeft alles te maken met het principe van wederkerigheid, ook wel reciprociteit genoemd. Dit psychologische principe is bedacht door de Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini en het houdt in dat mensen de neiging hebben om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. En dit principe is ook toe te passen op relatiegeschenken. Wanneer jouw bedrijf een attentie geeft aan klanten of relaties, betrek je ze bij het bedrijf en zullen ze eerder geneigd zijn om iets terug te doen, loyaal te blijven, een aankoop te doen of de relatie te versterken. Meer weten over deze psychologische principes? Lees dan het boek ‘Influence’ van Robert Cialdini.  

De emoties koppelen aan je merk

Wanneer je een cadeau krijgt, zorgt dit automatisch voor een blij gevoel. En dat geldt ook voor een relatiegeschenk. De ontvanger ervaart positieve emoties van vreugde, verrassing en waardering. Deze emoties koppel je vervolgens aan je merk en dat kan een grote bijdrage leveren aan het beslissingsproces op de korte en lange termijn. Zorg er wel voor dat het relatiegeschenk niet alleen waardevol, maar ook relevant en betekenisvol is voor de ontvanger. Laat zien dat je de ontvanger kent en waardeert en creëer zo een persoonlijke band.

Je merk weer top-of-mind

Een relatiegeschenk is een tastbare herinnering aan je bedrijf, waardoor de ontvanger nog regelmatig aan je merk zal denken, soms zelfs lang nadat het geschenk is gegeven. Ook wel ‘top-of-mind’-marketing genoemd. Dit effect is nog groter wanneer je de relatiegeschenken laat bedrukken met je logo. Zeker wanneer het een nuttig, opvallend of innovatief geschenk is dat ze dagelijks gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een bedrukt notitieboek, een luxe, gegraveerde pen of een bureaukalender met logo. Wanneer de ontvangers deze items gebruiken, komt je merk weer even top-of-mind.

Het versterken van de klantrelatie

Het binnenhalen van nieuwe klanten is belangrijk, maar het behouden van je klanten ook. Voor het behouden van je klanten is het belangrijk om een langdurige, positieve relatie op te bouwen, er ervoor te zorgen dat ze verbonden blijven met je bedrijf. Dit gaat veel verder dan alleen het verkopen van je producten of diensten. Relatiegeschenken dragen bij aan het versterken van de klantrelatie en aan merkloyaliteit. Het laat zien dat je ze waardeert en het belangrijk vindt om in contact te blijven. Lees nog meer tips in het artikel ‘De klantrelatie versterken: dit moet je vooral wel én niet doen.’.

Hoe bereik je het juiste effect?

Zo zie je waarom relatiegeschenken belangrijk zijn. Niet alleen voor de ontvanger, maar ook voor je bedrijf. Maar dat betekent niet dat je met ieder relatiegeschenk het juiste effect bereikt. Daarom geven we een aantal tips voor het bereiken van het juiste effect:

  • Weet wie je ontvanger is: zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de interesses en behoeften van de ontvanger. Met een gepersonaliseerd geschenk dat aansluit bij de voorkeuren maak je een sterke indruk.
  • Kies voor kwaliteit: met een pen die half uit elkaar valt bereik je niet het juiste effect, ga voor een kwalitatief geschenk wat bijdraagt aan een langere merkherinnering.
  • Voeg een persoonlijke touch toe: een persoonlijk bericht of een geschenk met naam maakt het geschenk persoonlijker en betekenisvoller.
  • Zorg voor een nuttig cadeau: een bruikbaar cadeau in het dagelijks leven pak je er veel sneller bij, waardoor je merk vaker onder de aandacht komt.
  • Wees origineel: geef voor een onderscheidend cadeau met een mooie boodschap: hoe origineler, hoe beter.
  • Bouw er een campagne omheen: een relatiegeschenk kan een onderdeel zijn van een campagne met meerdere onderdelen. Denk aan een website of een YouTube filmpje met een persoonlijke boodschap. 

Het juiste moment kiezen voor een relatiegeschenk

Geef geschenken op strategische momenten. Denk daarbij niet alleen aan een geschenk rond de kerstperiode, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Ter inspiratie zetten we een aantal momenten op een rij:

  • Verjaardagen
  • Bedrijfsjubilea
  • De start van het nieuwe jaar
  • Pasen
  • De start van de zomer
  • Voor grote sportevenementen zoals het EK, WK of de Tour de France
  • Bij de introductie van een nieuw product of dienst
  • Als aandenken na een beurs of bedrijfsevenement
  • Bij voltooiing van een project

Het is duidelijk waarom relatiegeschenken een positief effect hebben en hoe je dat effect bereikt. Heb je hulp nodig bij het kiezen van de relatiegeschenken die het juiste effect bereiken bij jouw doelgroep? IGO Promo heeft meer dan 75 jaar ervaring met relatiegeschenken en helpt je graag verder.


Laat je ook inspireren door de volgende artikelen:

By | 2024-05-29T11:50:22+02:00 14 mei 2012|